fredag, augusti 19, 2022

På höstens tröskel

Det märks att vardagen smyger sig på allt fler. Barn ska till skolan, vuxna ska gå upp med väckarklocka och ta sig till jobbet. Sommarreorna ebbar ut. Höstmodet kryper in i skyltfönstren, svamp- och bärplockarutflykter lockar fortfarande dem som har lite tid över.

Elisa Matilda är en av dem som sparkar igång efter en tids semester. Det betyder att hon ställer fem nya fredagsfrågor, som åtminstone delvis går ut på att summera den sommar som varit (fast jag anser ju att den ännu inte tagit slut). Men det är klart, snart inne i september månad, det betyder ju att vi står på tröskeln till hösten.

  1. Vilken upptäckt har du gjort i sommar? Att insekterna lyser med sin frånvaro och att det inte alls är bra.
  2. Vilket är ditt för i år hittills skönaste sommarminne? Flera varianter av umgänge med barn och barnbarn. Plus en helg med vänner i skärgården. Svårt att välja.
  3. Vilken är favoritsysslan på sommaren? Jag måste nog säga att det är att bada! 
  4. Hur spenderade du sommaren i år? Bytte "spelplats" mellan Stockholm och Barndomslandet gång efter annan. Fint på båda ställena!
  5. Hur kliver du in i hösten? Med en rad "projekt" i skallen, av varierande sort. Rensa, sälja, skapa. Undrar om jag tar mig samman och får något uträttat? Törs inte lova. 
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Att insekterna lyser med sin frånvaro är verkligen oroväckande. Jag har också märkt det väldigt tydligt.
    Hopp om framtiden tror jag är bland det viktigaste som finns för att hålla barn och ungdomar borta från kriminalitet.
    Vi måste ta tag i de frågorna som gör att våra ungdomar känner hopp om framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har ju bara en framtid ... och bara ett klot ... och en massa barn och barnbarn att tänka på och oroas för ...

      Radera
  2. Det är fler som har nämnt avsaknaden av insekter. Nu har vi ju inga blommor på balkongen men jag har märkt att antalet små spindlar ökat markant och att jag aldrig sett så många feta humlor på balkongen. Flugor däremot var det inte gott om.
    Önskar lycka till med "rensa, sälja och skapa, speciellt det sistnämnda:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om du läste den långa versionen av min text (News 55) men där hade jag med lite siffror på hur det gått ner med insekter i Europa. Jag stöter också på folk som säger samma sak, senast en granne som påminde om hur man förr i världen fick bilens kylare rappad av insekter man krockat med under färd. Nu inga!

      Radera
  3. svarar inte i bloggar som tjôtar om HÖST under finaste sommardagar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har ju också hakat på Elisa Matilda - fråga 5 gäller hösten ... om inte jag blivit blind eller totalt läsokunnig ...

      Radera
  4. Roligt att läsa dina svar. Och detta med att insekterna minskat har jag också noterat. En skön sommar verkar du ha haft. En sommar som fortfarande pågår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja än har vi inte gett upp sommaren eller hur?! Är definitivt nöjd med min, hittills.

      Radera
  5. Hm, det stämmer det där med mindre insekter, verkligen inte bra. Den här sommaren har ju varit fantastisk, tänk, nu längtar jag efter lite regn, otroligt! Fina sommarminnen, håller med dig till fullo, att få spendera tid med mitt barnbarn är det bästa i sommar! Får svara på "fem en fredag" i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag i a f fått ett par myggbett - men inte alls, inte ens i närheten av så många som jag brukar få.

      Radera
  6. vi har i alla fall haft flera bin än förra sommare. och fjärilar också. men det där med insekter på vindrutorna stämmer ju. barnbarnshäng under sommaren överträffar det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt har det varit med ungarna! Tvååringen älskar också att bada!

      Radera
  7. Att få umgås med sina barn och barnbarn slår nog det mesta och att dessutom någon av dem älskar att bada, vilken bonus! 😊 Jag har inte tänkt så mycket på insekterna i år men jag bor numera i stan så jag har tagit för givet att det är mindre insekter här än på landet. Fast mygg har det varit gott om och vi har en massa bär så det måste finnas lite insekter som pollinerar bärbuskarna i skogen. Men jag har förstått att det blir mindre insekter och strömmingen i havet är nästa slut så det ser inte ljust ut.

    SvaraRadera
  8. Jag fick plaska med ett barnbarnsbarn på stranden i sommar, det var inte fy skam. Och att bada gillar jag också, är så glad åt min badbrygga bara hundra meter hemifrån. Några mygg har jag inte sett till på hela sommaren! Men, jag bor numera inte längre i skogslandskap där jag fick tillräckligt med myggbett för resten av mitt liv. Men många gånger i sommar har jag undrat vad alla svalor stoppar i näbben när de flyger och letar mat.

    SvaraRadera