söndag, augusti 07, 2022

Jag borde sakna mina myggbett ...

Det finns en kärlek jag aldrig behövt betvivla, inte en endaste sekund. Ändå är den obesvarad. 

Myggen älskar mig nämligen. Det är mig de söker upp trots att det kan finnas många blodfyllda individer att välja på när en mygga är sugen på ett skrovmål.  Men det är till mig de kommer.  /.../ 
Likväl har något ändrat sig. 

De är inte alls lika många längre. Den här sommaren har jag knappt fått ett enda myggbett. Vilket jag naturligtvis är innerligt glad och tacksam över. Har inte tänkt så mycket på saken, bara noterat faktum. 

Då påpekar någon att det inte är lika mycket flugor som vanligt heller. Nästan inga bromsar. Glest mellan getingarna. Och relativt få fjärilar. Dessutom ser vi inga svalor! Svalornas flyguppvisningar mot sommarhimlen handlar oftast om insektsjakt. Men finns inga villebråd får jägarna också problem. Och i det här fallet är det direkt illavarslande för mänskligheten. 

Antalet insekter har minskat dramatiskt i hela Europa. /.../ Den vetenskapliga tidskriften Nature har publicerat mängder av statistik i ärendet. 

Nu kan man ju tycka vad man vill om insekter, men faktum är att det är nyttiga djur. De är inte bara viktiga i fåglarnas näringskedja, de pollinerar våra växter och de bryter ned dött material i naturen, t ex. /.../  I förlängningen är insektsdöden ett hot mot all livsmedelsproduktion.  

Slutsatsen är att jag borde skämmas, åtminstone lite, och sakna myggen, betten och kliandet till trots. /forts

Du läser hela min text om hur insektsvärlden förändrats på News 55. Krönikan är gratis att läsa under första dygnet innan den sedan kan öppnas bara av prenumeranter. En prova-på-månad kostar 1 krona.

Se här min fina lilla burk med kakaofrukt på! Burken innehöll nyss
belgisk choklad, men den har på något mystiskt vis försvunnit ...
Om inte annat så för chokladens skull borde jag sörja bristen
 på insekter. 
Kakaoodlingarna är helt beroende av en sorts
pyttesmå knottliknande insekter som pollinerar
e.  
Copyright Klimakteriehäxan

Källor: https://videnskab.dk/forskerzonen/naturvidenskab/klimaforandringerne-sender-antallet-af-insekter-i-frit-fald-viser-ny-forskning
https://www.nature.com/articles/s41586-022-04644-x

7 kommentarer:

  1. Du är dig lik, en suverän skribent! Jag är också en sådan som myggorna älskar, men jag håller med dig, myggorna är färre. Inte ett enda myggbett har jag fått, fast jag hade några myggor i håret på Valborg.

    Däremot fick jag ett bromsbett för en månad sen. Det är ju tragiskt om insekterna försvinner om de är nyttiga djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt skrivet! Ja även om man avskyr de flygande odjuren gör de uppenbarligen en hel del nytta. Fast nog är det skönt om de gör det nån annanstans än just kring mig ... och dig ...

      Radera
  2. vår lilla trädgård har biologisk mångfald, inte använts några gifter någon gång... på decennier, finns mycket liv - och inte direkt skadedjur, för de nyttiga insekterna äter de onyttiga

    SvaraRadera
  3. tant Hannele7:03 em

    varken myggor eller fästingar gillar mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sån tur då att det finns andra som gillar dig! :-D

      Radera
  4. Jag har med både glädje och fasa konstaterat att myggen i år varit obefintliga! Samtidigt har jag en hel koloni av svalor som häckar i närliggande lada och jag kan inte förstå hur de hittar föda till sig o sina ungar när jag varken ser mygg, flugor eller bin! Jag är van att smörja in mig med insektsmedel vid varje hundpromenad men det har jag inte gjort en enda gång i sommar,,,,skrämmande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man häpen! Och något måste ju svalorna ha hittat - de kanske har tagit varenda liten fluga som funnits ...

      Radera