söndag, juni 18, 2023

Aldrig mer en butik nära mej?

"Nära dej" hette butiken vi senast hade i grannskapet. Den är stängd nu, urblåst. Fast skylten sitter kvar. Kanske kommer någon annan verksamhet in där, kanske inte  adressen är inte direkt central, gatan saknar genomfartstrafik och lokalbefolkningen har vant sig vid att handla i andra affärer. Inget idealiskt kommersiellt läge med andra ord.

Men för drygt trettio år sedan fanns ändå i samma lokal en riktig Ica-butik med charkdisk, brett sortiment, trevlig personal och hyggligt generösa öppettider. Jag köpte nästan allt familjen behövde av dagligvaror där. Så sålde handlaren. Efterträdaren lovade guld och gröna skogar. Hans skog grönskade aldrig, snarare gick allt åt skogen, omsättningen sjönk förstås och butiken bytte snart ägare en gång till.

Nu blev det bättre ordning och reda. Ett trevligt invandrarpar från sydöstra Europa fick rörelsen på fötter igen, nu kunde man exempelvis köpa precis allt till julbordet runt hörnet, parallellt med det andra, "det vanliga". Vi var många trogna kunder. Nöjda!

Men en vacker dag blev det ägarbyte igen. Tror att en hyreshöjning blev det som knäckte det serviceinriktade paret, som verkade jobba alla veckans dagar och t o m levererade varor hem till folk som hade svårt att själva komma och handla.

Sedan dess har det varit en sorglig räcka av optimistiska butiksinnehavare, alla "nysvenskar", som försökt etablera sig. Fast det fattar ju vem som helst att det inte är lätt att konkurrera med ett välskött Lidl, ett Ica Maxi, ett stort Coop, ett lika stort Hemköp – alla på gångavstånd  och flera andra lättåtkomliga Ica-affärer. Att lämna ut försändelser från Post Nord borde ha dragit lite kunder, men jag tror att de flesta tog sina paket och gick utan att ta sig förbi kassan och in mellan kyldisk och hyllor.

Under pandemin krympte både lokalen och sortimentet. Delar av hyllorna stod tomma, mjölken hade passerat sitt bäst-före-datum, brödet hade torkat och frukten var saggig. Pastan kostat dubbelt så mycket som på andra ställen. Enstaka reklamutskick och rop på hjälp på Facebook fick bara liten effekt. Jag är naturligtvis medskyldig till misslyckandet, handlade väldigt lite väldigt sällan. Grannar tror sig veta att flera av dem som försökte driva affären gått i konkurs. Så eländigt, de har ju i alla fall försökt!

Nu är det i princip bara skylten kvar. Det är fortfarande nära mej, men "Nära dej" kommer förmodligen aldrig att återuppstå. Vilket naturligtvis är sorgligt, eftersom en närbutik kan vara guld värd. Att just den här är borta är bara ett exempel av ruskigt många. Butiksdöden grasserar i hela landet, folk tar bilen till storköp i städernas ytterkanter eller handlar både mat och förnödenheter på nätet, och stadsbilden bjuder på trista och övergivna lokaler där fönstren täckts med gråpapp som inget verkar rubba. 

En enda skylt blev det denna Skyltsöndag. Ni hittar en mer varierande skyltsortering om ni går via BP:s blogg, leta efter skyltande deltagare i hennes vänsterspalt.

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. LillaSyster12:58 em

    Tråkigt....men det är samma sak i många små samhällen och städer -det ena efter det andra slår igen. Ha en bra eftermiddag ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr butiksdöden grasserar och inget motmedel verkar det finnas.

      Radera
  2. Ofta så i mindre samhällen, när vi bodde på "ön" så tog vi ofta bilen in till stan och handlade för att det blev billigare och lite roligare att komma ut.
    Egentligen biter man sig väl i svansen när man gör så men det får jag stå för, var ju ändå mååånga år sedan och konkurrensen mellan butikerna på ön var inte så stor på den tiden.

    Ha nu en fin eftermiddag och tack för skylten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu råkar det här ju vara i Stockholm, på Södermalm ... visst kan jag förstå att man tar bilen när mycket ska hem. Jag hamnar också där.

      Radera
  3. Ja, det är verkligen synd när det blir som det blev i din närhet men det händer tyvärr lite överallt att de stora tar över . Vi handlar också en hel del hos en storhandlare, får åka bil dit med grannarna och då bunkrar vi upp allt sådant som inte vårt lilla hål i väggen har i sitt lager, men tillsvidare så lever vårt lilla hål i väggen och levererar varor vi vill ha, färska sådana. Personlig service är väldigt trevlig också.
    Tack för din skyltshistoria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ditt "hål i väggen" överlever! Guld värt!

      Radera
  4. Fin skylt och trevligt berättat om butiken och dess historia. Här har jag senast köpt glass. Men visst vore det ju bra med en butik här i området för det är ju en bit till andra butiker. Å andra sidan måste den ju löna sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knepigt, eller hur? För om den ska löna sig måste den konkurrera prismässigt. Och en liten affär köper in varorna dyrare, eftersom det blir mindre partier. Alltså blir det dyrare att handla i den lilla butiken. Och plånboken styr. En ond cirkel.

      Radera
  5. vi två vuxna handlar nästan aldrig på stormarknader, tar draMaten till närmaste där även fiskaffären finns, eller tar buss till nästa där personalen känner oss

    SvaraRadera
  6. Vilken fin skylt. Påminner om GB glass. Kul att åtminstone skylten får vara kvar, även om den vid det här laget ser aningen blek ut.
    Visst är det ledsamt att se att gamla, hederliga småbutiker går i graven. Det är ju ofta invandrare som sätter sin stolthet i att vara till tjänst och vill gärna hålla "närhandeln" vid liv. Som de var vana vid hemma i deras hemländer. Men det funkar sällan. Tyvärr. Och om inte ens "dubbelfunktionen" med postombud drar kunder, ja då är det kört.
    Stort tack för ett mycket tänkvärt inlägg till Skyltsöndag. Tack för länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skickar väl mindre post också ... även om näthandeln blomstrar ... och jag vet att jag är medskyldig och att jag en dag bittert kan komma att sakna butiken. Så dags då!

      Radera
  7. Tänkvärt skrivet om närbutiken.
    Det är många butiker som har fått stänga och som kämpar för sin överlevnad efter pandemin. Medan stora kedjor bygger nya lådor i utkanten av stan.
    Här sätts det upp obemannade butiker i byarna som verkar fungera bra. Det har också öppnat en obemannad butik i stan men vet inte om den är välbesökt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst om de obemannade, kan det verkligen fungera? Visst finns det många ärliga människor, men vi vet att det finns andra också!

      Radera
  8. Ett ack så viktigt budskap på din enda skylt! Jag tillhör den krympande skaran utan bil, och vill absolut inte släpa på en dra-maten-kärra på bussen och slåss om utrymmet med femton barnvagnar. Min flytt nära en stor Willys är därmed ett lyft. Vad jag märkt här i Dalarna är att många handlare nu börja med personallösa affärer. Du går in med någon typ av bank-id, tar för dig och betalar, närhelst på dygnet. Inget som hjälper dem som ska handla mycket men kan förstås hjälpa dem som bara "glömt mjölken" o slipper sätta sig i bilen o åka flera mil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna testa en sån där obemannad butik, bara för att känna på fenomenet - som jag hittills inte stött på, bara läst om.

      Radera
  9. Visst är det tråkigt! Vi har en liten lokalbutik Hemköp här i Frösunda, just runt hörnet, perfekt att köpa mjölk och kanske en blomma när man är på väg till någon. Hoppas inte att den stänger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kruxet är väl att kunderna måste köpa lite mer än mjölken och den där enstaka blomman ... men när pastan kostar dubbelt så mycket som på Ica eller Coop tar det ju emot!

      Radera
  10. Hej mina damer och herrar, Är du i behov av ekonomisk hjälp? Jag är Susan Benson. Jag är en långivare och även finansiell konsult.

    Behöver du ett företagslån, privatlån, bolån eller ett lån för att slutföra ditt projekt? Om ditt svar är ja, rekommenderar jag dig att kontakta min firma. Vi tillhandahåller alla typer av lånetjänster inklusive lång- och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och många fler. För mer information, skriv till oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller skicka ett meddelande till mig direkt på WhatsApp via: +447360502110 och få ett svar på ett ögonblick.

    Ett lån från ett pålitligt och kompetent företag är vad du behöver för att nå ditt mål. Vi är ett omfattande finansiellt tjänsteföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att uppfylla alla dina ambitioner. Vi är specialiserade på att tillhandahålla strukturerade ekonomilösningar till privatpersoner och företag på det mest effektiva och snabbaste sättet.

    * Du kan ansöka om ett lån när som helst, var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Ta emot ditt lån inom 24 timmar efter godkännande.
    * Flexibel ränta på 3%.
    * Höga godkännanden
    * Flexibel återbetalning - Du ska välja återbetalningsdatum, antingen veckovis, månadsvis eller årligen under en varaktighet på 1-30 år.
    * Enkel onlineansökan.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Gå inte miste om en möjlighet på grund av bristande finansiering. Kontakta mitt företag nu, vi kan hjälpa dig med ett lån eftersom vi har hjälpt många individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen

    För mer information om vårt låneerbjudande, vänligen skicka oss din låneförfrågan via
    E-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com)
    WhatsApp: +447360502110

    Förmedlare/konsulter/mäklare är välkomna att ta med sina kunder och är 100% skyddade. I fullt förtroende kommer vi att arbeta tillsammans för alla inblandade parters fördelar.

    SvaraRadera