tisdag, juni 13, 2023

Med titel i titeln

När blev man kallad "fru" eller rent av "fröken" senast? Tja, inte händer det väl särskilt ofta numera och jag för min del saknar det inte. Men denna tisdag hamnar ändå titlarna i centrum, eftersom Ugglan som ämne för tisdagstrion har titlar som Herr, Fru och Fröken i boktiteln (även Madame, Mr. osv.) 

Jag satsar på en som jag visserligen bloggat om förr, men som jag tror att många missat. Sedan en som jag inte var särskilt förtjust i, till skillnad från många andra ... Och så en hederlig svensk klassiker! Alla med en titel i titeln.

"Mrs. Hemingway" av Naomi Wood var ett spontanköp när det var halva priset på bokrean för några år sedan. Jag blev supernöjd över fyndet! Det är berättelsen om Ernest H och hans kvinnor, både fruarna och älskarinnorna, och det är strålande läsning. Säkert mycket fiktion, men alla damerna har funnits och autenticiteten har så vitt jag känner till inte ifrågasatts.

"Hur mår fröken Furukura?" (Konbini ningen) är skriven av Sayaka Murata. En japansk 36-årig ogift kvinna försöker bli självständig men det är inte lätt. Hon arbetar i närbutiken som säljer snabbmat, men hennes liv är i grund och botten genomtråkigt. Jag tyckte nog tyvärr att även boken var rätt tjatig, även om ämnet är bra och japanska seder och vanor ofta intressanta, inte minst för att de ligger så långt från mina.

"Herr Arnes penningar" har vid det här laget stått i hundra år på bokhyllorna. Selma Lagerlöf byggde historien på en äkta mordhistoria som utspelade sig på 1500-talet. Stor dramatik med en olycklig kärlekshistoria blir det. Ännu en bok jag känner att jag borde läsa om.

Ernest Hemingway var en synnerligen produktiv herre. Han skrev reportage, han
skrev böcker, han krigade, han söp och slog runt med polarna och hann dessutom
med kvinnor! När jag ser hur många av hans böcker som står i hyllan undrar jag
om jag verkligen läst dem alla ... 
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. bra trio, tyckte om fröken Furukura, inte lätt att vara ogift kvinna i Japan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det framgick av boken, men jag tyckte den kunde ha varit mycket bättre!!!! Ämnet är ju utmärkt!

      Radera
  2. De två senare känner jag i alla fall till, men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min trio spretar vilt, väldigt olika kvaliteter!

      Radera
  3. har inte läst Mrs Hemingway. var väldigt förtjust i Hemingway under en period i ungdomen. tyckte mycket om Fröken Furukura. en mycket japansk japansk roman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det börjar bli några år sedan man klämde Hemingway-romaner i en lång rad ... Antar att du med ditt Japan-intresse var en "bättre" läsare än jag om fröken F!

      Radera
  4. Hade en manlig kollega för några år sedan som envisades med att kalla mig för fröken fast jag var gift sedan många år tillbaka.

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  6. Herr Arnes penningar har jag också med. Alltid roligt att få med en Selma L!

    SvaraRadera
  7. Hur många böcker har du - egentligen alltså? Har du någonsin räknat dom? Det spelar ju ingen roll vad temat är, du har ALLTID svar på tal så att säga. Fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många är de, böckerna ... men räknat dem har jag aldrig gjort. Nu för tiden försöker jag göra mig av med några - det går sisådär!

      Radera
  8. "Mrs. Hemingway" blir jag mycket nyfiken på! Tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den nästan som en bladvändare!

      Radera
  9. Mrs Hemingway tror jag får åka in i läslistan. Där finns redan fröken Furukura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prioritera fru H framför fröken F, det är mitt förslag!

      Radera
  10. Herr Arnes penningar har jag läst och jag vill läsa Hur mår fröken Furukura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd om du väljer bort Mrs H ...

      Radera
  11. Herr Arne fick ju en plats i min trio också. De andra två lockar mig, kanske särskilt den om Hemingway. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja i mitt tycke kan du hoppa över japanskan, finns mycket som är mer spännande från det landet tycker jag.

      Radera
  12. Inte läst någon av dina, även om jag är nyfiken på Hur mår fröken Furukura?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tände inte på den. Men det har ju andra gjort, förvisso ...

      Radera