torsdag, juni 01, 2023

I överförd bemärkelse

Mia i bokhörnan har som vanligt på torsdagseftermiddagarna en bokrelaterad helgfråga, denna gång Har du något förslag på en bok/böcker du vill se filmatiserad? 

Visst är det ibland så att man tycker sig se scener utspelas, scener man just läser om i en bok? Det är antagligen en bra bok! Och antalet romaner som legat till grund för filmer är vid det här laget enormt stort.

Men nu gäller det att föreslå någon som ännu inte överförts till rörlig bild med ljud. Kommer på en lång rad lyckade filmatiseringar jag sett men nu funderar jag ... och kommer fram till ett par förslag!

"En bön för de stulna" (Prayer for the Stolen) av Jennifer Clement skulle spelas in i Mexiko, med maffians skurkar ständigt närvarande medan mödrar är livrädda för att deras döttrar ska rövas bort och bli slavinnor av ett eller annat slag hos någon boss. Här finns också plats för lite romantik!

Dessutom kan jag tänka mig att den publik som uppskattar feelgood både i bok- och filmform skulle gilla en till bioduken överförd version av Emma Hambergs två böcker om medelålders Agneta. Hon drar på äventyr till Frankrike och hamnar i ett helt nytt liv med både skojiga, sorgliga och absurda inslag.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Ja Emma Hambergs böcker absolut, måste lyssna på den senaste Agneta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner nog det innan filmen kommer ...

      Radera
  2. En bön för de stulna finns i Netflix:
    I en bergig del av Mexiko som är full av vallmo hjälper tre flickor varandra att hantera de prövningar som en drogkartell utsatt dem för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va??? Gör den?! Hade inte en susning! Men då ska jag leta upp den!

      Radera
  3. Måste säga att jag varje gång jag läst en bok och sedan tittat på filmatiseringen har jag blivit djupt besviken. Bara ett enda undantag och det skedde för sisådär 40 år sedan: "The world according to Garp".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är lite "farligt" men det finns undantag. "The Kite Runner" är en, "Kejsarn av Portugallien" en annan. Men som grundregel blir man besviken på filmen om man läst och gillat boken. Såg dock "Bränn alla mina brev" härom kvällen och tyckte den var ok. Kan inte minnas att jag någon gått omvända vägen och valt att läsa en bok efter att jag sett filmen, men det måste väl ha hänt nån gång?

      Radera
  4. Nej, inte läst någon av dessa, hoppas filmerna blir bra. :)

    SvaraRadera