söndag, juni 04, 2023

Glass och jordgubbar: ja tack!

Här en av Sommar-Sveriges allra vanligaste och förmodligen också mest omtyckta skyltar! Det är nu han har sina storhetsdagar, den randige GB-glassgubben, som lyfter lite på hatten och ler brett. 

Från början hette han Clovve och skulle göra reklam för en enda glass: pajaspinnen. Den lanserades 1965 och reklamgubben skapades då av Uno Hatting, art director på en annonsbyrå. Gubben blev populärare än glassen (som försvann ur sortimentet) och står nu för alla GB:s glassvarianter. 2010 gifte sig Clovve med Clovina, en kvinnlig clown i lika randiga kläder, men hon håller sig i skymundan och syns numera ytterst sällan.

Se där en djupdykning (av det grundare slaget) bland skyltarna som omger oss och som vi luftar på Skyltsöndagarna i Blogglandia. BP är skyltandets beskyddare!

Här kom inte skylten med på bilden, skylten som visar att de första jordgubbarna för
året skördats på Höglunda gård i Värmland. Dyra, visst, men också jättegoda!

Har aldrig sett en mer välkomnande toaskylt än denna, på Moderna Museet. Öppen
för många tolkningar eller hur? Rullstolsburna har dock egen skylt och egen toa.


Vad är Sommarlådan? Jag har bara sett skylten ... men den verkar innehålla saker jag
gillar: sol, grönska, ananas, fåglar, burgare, blommor, något att dricka ...
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. En sådan GB-skylt fick jag när jag fyllde år för många herrans år sedan, kul att ha fast förmodligen var den stulen, men jag vet inte säkert. ;)
    Fin är den hur som helst.

    Här står jordgubbar högt i kurs, många år sedan vi gick till en "självplock" men jag minns det som riktigt fint.

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du skylten kvar??? Lite kultstämpel, utan tvivel! Var på självplock i fjol f f g med ett barnbarn, det var jättekul! (annars är jag ingen bärplockare av rang)

      Radera
  2. En djupdykning av det grundare slaget, så härligt uttryckt! 😊Toaskylten är mycket intressant, jag har studerat den noggrant en stund och funderar och funderar...fortsätter nog en stund till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet verkligen inte vad alla varianterna står för - men inser att alla är kissnödiga hur som helst, och hur de än står med benen (korslagda brukar ju vara ett tecken på att det är brådis)

      Radera
  3. GB-gubben har jag ju sett hur många gånger som helst, men det var först idag när jag läste ditt inlägg att jag fick bakgrundsinfo om gubben. Stort tack för det! Man lär sig så länge man lever:-)
    Toaskylten är suverän... om man förstår den. Så jag googlade och förstod att den är "inkluderande". Ja, det kan man lugnt säga att den är. Gillas!
    Sedan fick du mig igång även vad gäller "Sommarlådan". Det finns ju hur många varianter av sommarlådor som helst i Stockholm. Även det hade jag ingen aning om...
    Så tusen tack för länken, skyltningen och inte minst infon:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång du köper GB-glass (jaja jag vet att du knappast rör vid sånt) får du väl heja lite extra på Clovve!

      Radera
  4. Roligt att få veta mer om GB-glassgubben. Visste inte att han hade ett namn eller att han var reklam för en glass. :-)
    Här kostar jordgubbarna 115 kr litern, tror att jag väntar ett tag med ett köp eller så väntar jag tills vi kan äta våra egna från landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj 115 kr - jag betalade 65 kr för en liter och tyckte det var åtminstone halvdyrt, men de är ruskigt goda!

      Radera
  5. idag romrussin, göteborgsk Triumfglass som säljer lösglass i soliga 400-åriga Göteborg

    SvaraRadera
  6. vår närmaste granne gjorde många år Nobel-glassen, Björnen & Lejonet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns den firman inte kvar????

      Radera
    2. ja, men inte kvar i familjen, deras fina glass finns att köpa

      Radera
    3. Tyckte väl att jag sett deras logga i nån frysdisk.

      Radera
  7. Jag brukar äta två glassar per sommar, tänkte det kunde bli fler i år, för när man är ute med familjens yngre medlemmar så är glasspaus alltid högaktuell. Jordgubbsstånd har vi många, men bären de kommer från Belgien än så länge, hit upp till Falun har de värmländska bären inte färdats. Men härliga bärtider väntar, älskar att frossa i bär.Den sista skylten såg rätt blek ut för att göra reklam för sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker definitivt du ska unna dig lite fler glassar, gärna i kombination med jordgubbar! De belgiska brukar vara helt ok, men svenska solmogna är svårslagna.

      Radera
  8. Somriga skyltar! GB glass med Gubbe håller än. Och en del av det gamla sortimentet också. Clovina var det länge sen jag såg men kanske dyker hon upp igen. Kanske även några glass juniorer- .
    Jordgubbar är också somrigt likspm sommarlådan. Undrar också var den finns och är spänd på innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ÄR det sommar, så underbart! Kom t o m i sjön i dag.

      Radera