tisdag, juni 27, 2023

Godis är gott

Denna tisdag ska vi bejaka sötsuget, det tror jag i alla fall att Ugglan tycker. Detta eftersom hon vill möta en tisdagstrio bestående av Sött & gott (i handling, titel eller på omslag).

"Sju sorters kakor" kom ut första gången 1945 och har nu tryckts i inte mindre än 100 upplagor! Jag önskade mig den i present nån gång och fick den, men inte är den flitigt använd. Däremot inser jag att min mamma bakade många av kakorna som finns med i denna klassiska receptsamling.

En annan bok med massor av godis mellan pärmarna är Anna Bergenströms "Under valnötsträdet"  där hittade jag en av mina favoritdesserter, limoncellomousse. Det verkar som om alla gillar den! När jag tänker på saken tror jag det kan vara dags igen vilken dag som helst ... Ett extra plus för den här boken är de fina fotografierna.

Ur filmen "Chocolat"
"Choklad" (Chocolat) är en roman av Joanne Harris som Lasse Hallström gjort långfilm av. Ensamstående mamma öppnar chokladbutik vid ett torg, mitt emot kyrkan i liten fransk stad. Det ställer till det! Jag såg filmen med nöje men har inte läst boken. Inser att Harris förmodligen har en riktigt rejäl "sweet tooth" för hon har också skrivit "Lollipop Shoes" och "Honeycomb" (som jag inte heller läst)!

För egen del borde jag kanske söka upp någon av de där böckerna med vars hjälp man påstås kunna "bota" sitt sockersug. Jag har (tyvärr) alldeles för lätt att peta i mig en godisbit av vad slag det vara må. Karin Smirnoffs roman "Sockerormen" har jag ändå avstått ifrån utan minsta svårighet, eftersom jag tidigt insåg vad den handlade om och att jag verkligen inte vill läsa den. Tänker inte läsa hennes Millennie-böcker heller förresten, lika lite som jag läste David Lagercrantz´ uppföljare. Kunde dock inte låta bli att dra på mun åt den senares ilska över Smirnoffs Salander-variant. Stieg Larsson var bra, räckte för mig! Äkta läsgodis!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. choklad är alltför gott. Sju sorters kakor, förstås! Anna Bergenströms böcker är så fina. och bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna B:s böcker är några av de få receptböcker jag behållit, just för att de är så fina.

      Radera
  2. Jag har bara sett filmen Choklad, en riktigt bra film. Som allt Lasse Hallström gör 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gått bra fär den grabben!

      Radera
  3. Choklad passar ju bra, bara sett filmen, använde Sju sorters kakor mer förr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småkakor bakar jag aldrig men nån mjuk kaka kan det bli.

      Radera
  4. Choklad har även jag i min trio. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  5. Jag är de någon kakbok efter min mor, men jag tror inte att det var Sju sorters kakor. När det gäller Chokolat har jag sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara fler som sett filmen än som läst boken!

      Radera
  6. Choklad har jag både läst och sett som film många gånger. Har även läst uppföljarna Karamellskorna och I persikoträdets skugga. Smultrontjuven tänker jag läsa i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å du är ett riktigt Harris-fan! Kul!

      Radera
  7. Sju sorters kakor fick jag också som present en gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan fortfarande tycka att det är en rätt trevlig presentbok till den som gillar kakor!

      Radera
  8. Jaså, Lagerkrantz vill vara ensam likplundrare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller vad man ska kalla det ... David var upprörd över att Smirnoff inte alls tog med nån referens till hans böcker, har jag förstått. Ack ja, det är trångt där uppe, på de högsta pinnarna.

      Radera
  9. Håller inte med dig. Godis är INTE gott;-)
    Tyckte Lagercrantz gjorde ett bra jobb med Millenium-serien. Smirnoffs version var däremot inte i min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände aldrig nåt behov av att fortsätta med Lisbet Salander. Smirnoffs första trio tyckte jag var riktigt bra.

      Radera
  10. Denna gala bok "Sju sorters kakor" har jag och ärvt den av min mamma. Tryckår 1948. Och , jag bläddrar i den då och då. Vad gäller övrigt vad betecknas som godis äter jag ibland. Men är ingen direkt fantast av söta bakverk eller annat sött. Men mörk choklad i liten bit är jag förtjust i.
    Och filmen "Chocolat" gillar jag.
    Instämmer helt i dina tankar om att Stieg Larsson är läsgodis. Han och många fler. Tur det,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Choklad gillas, både som film och i munsbitar!

      Radera
  11. Under valnötsträdet gillar jag, och hos mig är Sju sorters kakor rätt så flitigt använd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakor är gott, alltför gott, så jag försöker att inte ha några på lager ...

      Radera
  12. Chocolat har jag nog bara sett som film. Ett tag hade jag dille på att se alla filmer som Johnny Depp hade medverkat i.

    SvaraRadera