lördag, juni 03, 2023

Veckans mening – om något livsnödvändigt

Inför Stockholm Marathon som avgörs denna lördag satsade Dagens Nyheter på att komma med kloka råd till löpare. Lite i senaste laget, kan man tycka ... men det är förstås en årligen återkommande tävling, en som flera gånger hindrat oss från att komma hem med bil på grund av banans sträckning över Södermalm. Stor publik och 18 000 löpare blir sammantaget trafikkaos! Fast kul förstås, om man inte fastnat i en trafikspärr med trötta och hungriga barn ...

Årets medalj. En av många
eftertraktad trofé.
Den som står för råden är i alla fall Malin Ewerlöf, en mycket välmeriterad dam som klarat av flera långlopp (och som jag mött på strandpromenaden vid Årstaviken där hon tydligen kör en och annan träningsrunda). Nu radar hon upp saker en maratonlöpare bör tänka på för att klara av 42 195 meter: steglängd, fotisättning, höftböj. Men hennes i särklass bästa råd som vi alla kan ta till oss, även om vi inte förflyttar oss längre än till sopnedkastet, det är det som jag utser till Veckans mening denna gång, en mening som Skriv-Robert efterlyser på lördagar. Håll i er, för nu kommer det: RÅDET!

Glöm inte andningen.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. kul, har du börjat springa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det slutade jag med för länge sen.

      Radera
  2. andningen är superviktig! och att en har rätt teknik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! fast det blev lite komiskt tyckte jag ...

      Radera
  3. Att andas rätt och ta in det en ser och upplever är nog så viktigt. Antingen en gör det under språng eller gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sprang förr, men aldrig jättelångt. Nu för tiden går jag. Och andas, hela tiden!

      Radera
  4. Hahaha! Klockrent! Den såg jag inte komma;-) Du verkar vara "bundis" med en massa "kändisar". Söder är betydligt mera varierad vad gäller profiler än vad Täby är kan jag säga;-)
    Trodde att Malin Ewerlöf bodde på Lidingö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte Ewerlöf, men känner igen henne! Vet inte var hon bor. Det var iofs rätt länge sen jag såg henne springa här.

      Radera
  5. Ja, glömmer man att andas blir det inte roligt ;)

    SvaraRadera
  6. Tja, det behöver man väl knappast vara raketforskare för att inse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det har du verkligen rätt i! Tycker vi fortsätter andas precis som vanligt!

      Radera