måndag, juni 05, 2023

En ganska god helg

Det är måndag i Barndomslandet. Ingen märkvärdig dag direkt, men ändå några punkter från helgen jag tycker kan uppmärksammas:

o jag har badat i sjön, lite sent med första doppet så här långt in i juni men det har varit kallt i vattnet och är det egentligen fortfarande ...

o jag har ätit mer jordgubbar från den relativt närbelägna odlingen och gjort ett fynd! (scrolla!)

o jag har fått årets första myggbett

o jag har för första gången på flera år plockat en liten bukett liljekonvaljer, dessa ljuvliga blommor!

Och när jag inte är upptagen med att klia mitt bett, sitta vid datorn, sköta enklare hushållssysslor eller ta ett varv till fots kan jag slå mig ner med min bok i en fåtölj.


En jordgubbe som gör skäl för sitt namn. Eller är det en katt? Fynd i bärkartongen!

Smultronblom finns i massor. Men blir det bär eller torkar allt bort?

Lupinerna är på väg att slå ut och förvandla vägkanterna till ren ögonfröjd (jo då, jag vet
att det är en invasiv art som bör bekämpas, men otroligt fina är de!)

Gul käringtand. Betydligt snyggare på marken än i munnen.
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. låter som en riktigt bra helg, fin jordgubbe, myggor gillar inte mig...
    För oss blev det fika och glass i 400-årigt Göteborg, missade kungen, men honom har vi hälsat på i huvudstaden när sönerna spelade i Arméns musikkår. Spontan science fiction-bio Guardians of the Galaxy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter också bra! Även om jag är tveksam till sci-fi förstås ...

      Radera
  2. Ett riktigt finstämt måndagsinlägg, med alla tillbehör som hör försommaren till. Jordgubbekatt, absolut.
    Fortsätt ha det så där som du har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gör så gott jag kan!!! Önskar dig en fin vecka!

      Radera
  3. Du är en riktig viking! Å idag skriver vi faktiskt bara den 5 juni, så du är absolut inte sent ute med doppet. Jag hackar tänder bara jag tänker på din bravad;-)
    Jordgubben set verkligen ut som en katt. Kul att den just hamnade hos dig.
    Älskar maskrosor och älskar lupiner. Så jag struntar i att de är invasiva. Liljekonvaljer är ju fridlysta i Stockholm, så bra att du passade på att plocka dom i Värmland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag måndag blev det inget dopp ... det blåste!
      Har nog aldrig sett en liljekonvalj i Stockholmstrakten ... däremot har jag sett folk som sålt buketter på stan, man kan undra var de hämtat sina blommor???

      Radera
  4. Så njutbart! Ja, alltså för min del hade inte badet varit det. Men allt det andra. Och liljekonvaljer är verkliga favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myggbett räknar jag iofs inte till de njutbara sakerna men det lönar sig ju inte att klaga!

      Radera