lördag, april 20, 2024

Bara den dumme är inte rädd

Det finns ett fult litet ord som dyker upp ideligen och allt oftare, känns det som. Ordet är KRIG. Det pågår runtomkring oss fast vi helst inte vill se det. Här i Sverige har jag växt upp i en fred jag naivt nog faktiskt inbillat mig vara evig. I minnet har jag förstörelsen som åstadkoms under andra världskriget, för jag har ju sett bilderna från Dresden exempelvis  inte är det väl möjligt att någon vill upprepa detta barbari?

Jo, det är inte bara möjligt, det pågår för fullt. Titta på reportagen från Ukraina och Gaza! De visar hur nyss stora och välmående städer bytt skepnad och blivit högar av sten och byggnadsmaterial i en totalt ödelagd omgivning. Ruinerna blir ständigt fler, och i samma takt ökar människogruppen som drabbas direkt: de som inte dödas blir flyktingar vars hem inte längre finns, hem där det nyss stod ett fullt kylskåp, nybäddade sängar och lämpliga kläder för olika väder kunde plockas fram ur garderoben.

Att våndas inför det som pågår, här i Europa och i Mellanöstern, måste vara det enda naturliga. Bara den som är dum kan låta bli att vara rädd. Vad är det vi håller på att fixa för arv till våra efterkommande? Ska de tvingas dra på sig militärkläder och gå ut i ett krig vi, deras närmsta släktingar, aldrig trodde skulle komma? Ska drönare flyga över deras huvuden dygnet runt, var de än befinner sig, och hota att släppa sina bomber? Varför kan vi inte stoppa detta?

Johan Croneman, spetsig krönikör i Dagens Nyheter, uttryckte denna vår maktlöshet så här härom dagen: "Den förtvivlan inför krigen, mördandet, förstörelsen jag känner delar jag givetvis med många miljarder andra på denna plats som kallas jorden. Vi är i stor majoritet, vi har så gott som inga möjligheter där vi direkt kan gå in och spela en avgörande roll i att stoppa eller förhindra krig."

Det är ju inte det att freden saknar vänner och förespråkare. De finns. Men de blir ständigt nedtystade, överkörda av nästa vapenleverans, misslyckade medlingsförsök, en avlägsen makthavares hunger efter ännu större makt.

Barnet i mig vill fråga varför folk inte kan nöja sig med det de har, varför de inte kan vara snälla mot varandra, varför inte landgränser kan få ligga där de redan legat mycket länge, varför etniska grupper inte kan acceptera skillnader och fortsätta leva sida vid sida. Fast det barnet får aldrig svar, eftersom frågorna är så "dumma".

Min övertygelse kvarstår: Bara den dumme kan låta bli att vara rädd. De flesta av oss är inte dumma, åtminstone inte SÅ dumma. Vi är helt enkelt rädda. Medan det ständigt dukas upp för nya krig.

"Dukat för krig" skulle jag vilja kalla det här för, ett verk som funnits med
på Liljevalchs vårsalong. Men titeln upphovsmannen, den syriske konstnären 
Alqumit Alhamads, valt är ”Trauma on a Plate”: En handgranat tronar på ett
guldkantat porslinsfat
. Bra illustration av dagsläget i världen.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Ja, det är så fruktansvärt det som händer i vår värld, fruktansvärt och oförståeligt! Varför, varför frågar även mitt inre barn, varför kan vi inte samsas? Vad leder det till, annat än elände och förstörelse...?
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går inte att förstå, helt enkelt. Och ingen kommer att kunna förklara det heller.

      Radera
  2. Hannele3:06 em

    dum är jag väl, inte rädd i förväg, men gråter över allt dumt i världen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alldeles för mycket att gråta åt.

      Radera
  3. Men visst är det skrämmande det som pågår i vår värld, speciellt när det kommer så nära som det gör iom ukraina.
    Men Iran och Israel är ju också skrämmande, israel är ju en kärnvapenstat och Iran har strävat efter att få det i sin ägo.
    Libanon, norr om Israel, det är där det sista anfallet ska komma ifrån enligt den heliga skriften, inte för att jag tror på gudar på något vis men en profetia är ju en profetia.
    Putin är ju putin, en "pisshink" helt enkelt...usch.

    Ha en fin kväll nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att uppräkningen av oroshärdarna kan bli så ruggigt lång. Krig smittar, kanske?

      Radera
  4. Problemet är att det inte "bara" ett krig i Mellanöstern, som ligger lagom långt bort för att skapa rädsla, hos mig i alla fall. Men när nu Iran också är involverad samt att det pågår ett krig i Sudan så är snart hela världen involverad. Just ja, glömde ju Ukraina, och det ligger ju väldigt nära oss, alltför nära till och med. Dessvärre lär Putin inte ge sig och vänta ut Ukrainas "svagheter". Omfattande sanktioner från Väst har precis inte lett till någonting. Så japp, lite skärrad är jag nog, men inte rädd, inte rädd än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går inte omkring och darrar av skräck på dagarna, men om jag sätter mig ner och skänker världsläget en tanke kan jag inte undgå att känna oro.

      Radera
  5. Instämmer i dina funderingar och i det du skriver. Och jag tänker ofta på orden som min pappa ofta sa. Han kämpade hårt under andra världskriget för människors och länders frihet och var mellan 18 och 25 år beredd att ge sitt liv för det han trodde på. "Krig är grymt och det finns aldrig någon eller några vinnare".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och man kan lägga till att de som förlorar allra mest, det är barnen.

      Radera
  6. Jag tänker ofta på vad det är för värld vi håller på att skapa för våra kommande generationer. Fattar inte att man vågar skaffa barn idag. Framtiden känns oviss och väldigt mörk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en sorglig utvecklling vi är med om!

      Radera
  7. Jag är nog dum. Är inte så rädd. Var mycket värre förr då jag var ung. Orkar inte bry mig om all skrämselpropaganda som vi matas ed från olika håll. Blir mest förbannad. Speciellt då jag hör om olika terrorattentat i världen med en handfull offer... hemskt ... jag vet.... men inte ett ord hur många som offras, bara för att unga människor tvingas ut i krig som de inte vill ha. Och att höra alla som förespråkar försvar och frihet... istället för att värdesätta människoliv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket sorgligt det vi ser omkring oss.

      Radera