måndag, april 15, 2024

SELFIE om politik

Att diskutera politik är många av oss inte ett dugg förtjusta i, det är solklart. I Sverige berättar man inte vilket parti man röstar på, lika lite som man avslöjar vad man tjänar åtminstone gäller det de flesta. Men sedan finns ju de som verkligen inget hellre vill än att skapa debatt, få till någon förändring. En välvillig tolkning är att de vill göra vårt samhälle bättre. En annan, mindre välvillig, är att väldigt många av de ivrigaste debattörerna egentligen bara slåss för sin egen vinnings skull ... och vi vet enligt ganska nya opinionssiffror att förtroendet för politikerna envist minskar, vilket naturligtvis är långt ifrån bra, eftersom de förväntas ta väl hand om oss och landet vi lever i.

Det må vara hur det vill med den saken, men i veckans SELFIE kliver jag ut på djupt vatten och satsar på ämnet politik. Visst hänger du väl med? Partiboken (om du har någon) behöver du inte visa upp.

Det här är dagens triggerpunkter, klara att hämta med Ctrl+C: 1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken?  2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion?  3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val?  4. Läser du tidningarnas ledarsidor?  5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt?  6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person?

1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken? Nej, aldrig. Och det är jag glad för.

2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion? Jag avstår efter bästa förmåga, det är nog en yrkesskada. Men när det gäller de stora inrikespolitiska frågorna, som vård-skola-omsorg-integration-kriminalitet kan det ibland vara svårt att hålla tyst. Likaså när man diskuterar begränsning av press- och yttrandefriheteten, så grundläggande för demokratin. 

3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val? Nej, det blir bara svårare och svårare för varje gång. Har t o m röstat blankt.

4. Läser du tidningarnas ledarsidor? Inte alltid och inte så noggrant, men jag kollar ämnen och ibland läser jag därför att jag är intresserad av en viss skribents åsikter. Vilket inte behöver betyda att jag håller med, förstås.

5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt? Cecilia Malmström, en gång framstående i Folkpartiet, så småningom bländande bra EU-kommissionär men numera inte ens medlem i Liberalerna som jag förstår det. Hon har lämnat politiken, antagligen för gott. Oavsett vilken partietikett hon skulle vilja klistra på sig skulle hon få min röst. Kan inte tänka mig en klokare människa. Hon kan dessutom tala för sin sak, på en lång rad språk, utan minsta problem. En tydlig representant för "Kvinnor kan"!

6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person? Ja, röstar troligen, eftersom jag tycker att man bör rösta. Men på vad/vem? 

Ja det blev ett rejält skutt från kosläpp till dagens ämne, men jag hoppas att ni ger er i kast med ännu ett "SELFIE-äventyr"! Glöm inte att skriva en kommentar här hos mig med länk till ditt inlägg! Senaste nytt från kohagen levererades förra veckan ( Hoppas jag inte missat någon!) från  HanneleKinaNettanNillaMargaretha, Femfemman, MrsCalloway, Susjos PaulaGerdKraka, Anna i Portugal, ÅkeHanna, BPProfessorDeutschIngridAnki, Sara Pepparkaka. Och ni gjorde förmodligen samma upptäckt som jag: vilka härliga kominnen vi bjöds på!

Copyright Klimakteriehäxan  

46 kommentarer:

  1. spännande frågor du hittar:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/politik-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar - eller hittar på, kanske ... kul att du är med! Meddela när du kandiderar!

      Radera
    2. Din sida går det inte att gå in på, det är reklam och mitt virusprogram varnar för nätfiske. Bara så du vet.

      Radera
    3. Det har varit så med Hanneles sida jättelänge. Man hinner ofta inte läsa ett helt inlägg innan man blir vidareslängd.

      Radera
  2. kominnena var kul!
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/04/selfie-v-16-2024-politik.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var de!
      Somliga frågor är lättare att engagera sig i än andra. Men det blir inte lättare att välja när oenigheten t o m inom partierna är stor.

      Radera
  3. Anonym11:43 fm

    Hej Primrose här igen. nu med ny blogg. http://litenherre.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen åter i bloggvärlden, kul att du hänger på här!

      Radera
  4. Jag deltar även idag. https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/04/selfie-politik.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många saknar nog Palmes röst. Svårt att se en tydlig arvtagare, även om Anna Lindh hade kunnat bli en.

      Radera
  5. Nu är mitt politiska inlägg på plats på
    bastmattan.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du rätt i att debatter förr i världen hölls i en trevligare ton? Blir ofta att folk pratar i mun på varandra numera, ingen verkar lyssna på de övriga.

      Radera
  6. Då är jag med den här veckan, även om politik inte är mitt favoritämne vilket väl framgår av min svar.
    https://ingrids.home.blog/2024/04/15/selfie-om-politik/
    Ha en fin vecka!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget favoritämne för de flesta, tänker jag, men tyckte det var kul att testa! Kul att du nappade!

      Radera
  7. Kul att du ger dig in i politiken i veckans frågor. Jag kommer vara med men länkar och skriver mina svar ikväll. Ska nämligen iväg och springa löptest om en stund

    SvaraRadera
  8. Det var sannerligen oväntat att våga ge sig in i en av svenskarnas hemligaste vråer....men ytterst intressant att läsa allas svar!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/04/politik.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och här fanns ingen EU-röst att hämta ...
      Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag! Så får vi se hur det går ... lovar satsa på något mer jordnära nästa vecka!

      Radera
  9. Visst bör man rösta i EU-valet. Men har man noll aning och inte ens vet vem kandidaterna är eller står för, avstår jag nog. Visst, som (glad) pensionär borde jag sätta mig in i ämnet, men är alltför ointresserat. Är så obildad att jag inte ens vet vem Cecilia Malmström är. Med detta i baktanke är det nog smartast att inte rösta.
    Här ligger mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/04/glad-mandag-med-selfie-om-politik.html

    Kul att du vågade dig på ämnet politik. Religion nästa kanske;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle önska att exvis du tänkte om och ägnade lite tid åt frågorna inför EU-valet. Jag är inte heller jätteinsatt men tycker att det är min medborgerliga plikt att försöka hänga med - och sen ge uttryck för vad jag tycker genom att rösta. Märk väl, jag påstår inte att det är skitenkelt.

      Radera
  10. Du har ju språket med dej. och en vass penna. Du hade nog blivit en bra politiker. En som vågade står för sina åsikter. Kul selfie igen.
    https://femfemman.blogspot.com/2024/04/selfie-om-politik.html Tack! Anna-lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker som du: blir ingen bra politiker för jag skulle ha så svårt att hålla mig till en partilinje, lyda partipiskan ...

      Radera
  11. Bra frågor! Jag håller med dig om ämnen i fråga 2. Just demokrati känns extra viktigt just nu.
    https://tankebubblor.se/2024/04/15/selfie-politik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att värna om press- och yttrandefrihet har kanske aldrig varit viktigare än nu. Men det finns oändligt mycket som våra politiker borde ta tag i ...

      Radera
  12. Oj då vilka frågor. https://eggetbok.blogspot.com/2024/04/selfie_15.html

    SvaraRadera
  13. Så, här kommer min länk: https://hannaskrypin.se/selfie-16-politik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, vi som väljer mellan pest och kolera ... Roligt att du inte blev bortskrämd av mitt ämnesval!

      Radera
  14. Kan även idag med dina selfie frågor sakna att jag inte bloggar. Men visst tänker jag för mig själv. Och intresserad av politik är jag. Har alltid varit. I princip sedan tidig ungdom-
    Intressant att läsa dina svar. Ja, har läst även en del andras.
    Känner igen mig i dina svar på på fråga 1, 2 , 4 och 6.
    Vad gäller politiker kan jag tänka på Anna Lindh, Carl Bildt och till viss mån Tage Erlander.
    Vad gäller Palme var han i mitt tycke alltför arrogant och självgod. Men en kan ju tycka olika.

    SvaraRadera
  15. hÄR KAN DU LÄSA OM VAD JAG TYCKER OM POLITIK. kRAMIS! https://pockethexorna.blogspot.com/2024/04/selfie-om-politik.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att du vet var du hör hemma - det gör mig avundsjuk! Vårdfrågorna är viktiga för alla, oavsett parti- och -tillhörighet.

      Radera
  16. Ha ha vilket trevligt ämne, jag tänkte hoppa det men tog fråga för fråga :) Du gjorde det bra som lyfte detta. Här är mitt https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-om-politik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag lyckades få med dej på denna lilla utflykt i en sida av vardagen som vi sällan bloggar om!

      Radera
  17. politik debatt kan gå åt olika håll, drf diskuteras det inte så mycket här hemma.
    Men här kommer mina svar.

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/04/gardagens-selfie.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde diskutera dagsfrågorna mer tänker jag, men det är lätt att välja enklare ämnen när man möts - man vill ju ha trevligt också, inte bara debattera ...

      Radera
  18. https://paulaz.se/selfie-med-ord-politik/ klar med veckans selfie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit Paulsen var en frisk fläkt, en som tordes både det ena och det andra. Har läst hennes barndomsskildring, "Liten Ida" - om du inte gjort det så rekommenderar jag den.

      Radera
  19. Kul frågor. Ett långt svar har jag, om politiker jag saknar. I övrigt blev det korta svar.
    https://janeriksundh.wordpress.com/2024/04/16/tisdag-den-16-april/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog önskar man att fler politiker tog klimatfrågorna på största allvar. Men visst, det finns många hål att stoppa våra skattekronor i. Några av dem borde nog faktiskt täppas till.

      Radera
  20. Skam till sägandes känner jag inte denna Cecilia så jag kan ha någon åsikt om henne, tyvärr. Det är mest påhopp och avhopp och jag vet inte vad, inte orkar jag följa några på twitter eller insta heller för alla kommentarer får en att må illa över mänskligheten. Men tack för en intressant vinklad selfie, nu fick jag iaf gnälla av mig lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ju lite rädd att mina bloggkamrater skulle blir bortskrämda av temat, men det verkar inte ha funkat så! Kul!

      Radera
  21. Så har jag slutligen präntat ner mina svar på veckans Selfie. https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte just släcka lampan när din selfie trillade in - vi tycker lika på flera punkter, helt klart. Och vi tänker rösta i EU-valet, heja på oss!

      Radera
  22. Bättre sent än aldrig ... tiden vill inte räcka till just nu ... men här finns mina svar: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/04/17/selfie-politik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar. Vi hinner läsa på lite innan det är dags för EU-valet, tänker jag.

      Radera
  23. Bättre sent...
    https://kraka.moah.se/2024/04/17/selfie-politik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog också som du att politiken var lite hederligare förr - men inte så att alla var fläckfria. Det finns rader av skandaler också från 60 och 70tal exempelvis!
      Roligt att du är engagerad i dagens aktuella frågor!

      Radera