tisdag, april 23, 2024

Korkat och knäppt

Hur är det, har även du svurit över eller åtminstone muttrat om de nya plastkorkarna som inte vill bli löstagna från mjölkförpackningen utan envist hänger kvar med en seg liten tunga? Jag har nog både muttrat och svurit (lite i alla fall) eftersom nymodigheten försvårat upphällning utan spill.

Nu har jag fått förklarat för mig att detta är effekten av ett nytt EU-direktiv med det ädlaste av syften: det ska bli färre plastkorkar som ligger och dräller ute i naturen, nedskräpningen ska helt enkelt minska! Gott så. 

Fast drällandet när mjölken eller yoghurten ska förflyttas från paketet till ett glas, det kvarstår. Eller, det har kvarstått tills i dag. För nu har jag läst om Eivor Berglund i Kode (nära Kungälv) som knäckt nöten. Knepet består i att man med en bestämd knyck böjer korken rakt bakåt/uppåt. Ett knäpp hörs, korken stannar i det där läget och det är bara att hälla. Sedan knäpper det igen när man fäller tillbaka korken, rakt ner.

69-åriga Eivor har nästan blivit berömd på kuppen. Hon la ut ett videoklipp på sin Facebook-sida och så var stenen i rullning! Kungälvs-Posten ägnar henne en rejäl artikel och kommentarerna har strömmat in, alla tacksamma, det utgår jag från. 

En fråga återstår dock, en som jag inte ser att Eivor har svaret på: Ska korken slitas loss och läggas i plaståtervinningen medan mjölkkartongen som alltid läggs i papperscontainern?

Emma Hilmersson, enhetschef på avfallsavdelningen på Kretslopp och vatten i Göteborgs stad, säjer i en intervju med Sveriges Radio att korken ska sitta kvar. Hon förklarar att sorteringen sker senare i processen. "Det är som en stor tvättmaskin, och där löses förpackningarna upp så att pappret blir till pappersfiber och plasten fångar man in och skickar iväg till en plaståtervinning", förklarar hon.

Min slutsats är att vi i alla fall denna gång fått ett nytt EU-direktiv som faktiskt förenklar våra liv! Tack för det! Samtidigt kan jag inte låta bli att undra, mot bakgrund av vad experten säjer, varför vi stått och vridit loss våra plastkorkar i åratal. Uppenbarligen helt i onödan. Både korkat och knäppt, kan man kanske säga.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. korken ska öppnas, vridas 90°, lätta att hälla ur, lätt an stänga, korken rullar inte iväg till golvet....

    När man slänger mjölkpaketet är det lätt att lossa plastkorken och slänga i plastavfall. Den fasta ringen kan vara kvar och slängas till brännbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt eller ej - onödigt, verkar det som. Vilket jag verkligen inte trodde.

      Radera
    2. Hannele3:07 em

      vridas 180° menar jag, lätt som en plätt

      Radera
    3. Hannele3:08 em

      och vrida tillbaka 180° när man stänger, genialiskt!

      Radera
  2. Bra Eivor. :-)
    Jag har gissat rätt varför de ändrat korkarna men detta var ju ännu mera information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inget hört, märkte bara att konstruktionen var ny! Men nu vet vi!

      Radera
  3. Jaha. Höll på att säga "det har jag missat", då jag inte har mjölk hemma. Men faktum är att jag inte missat det alls. Brämhultsflaskorna har också fått korkar som sitter kvar med två små plasttrådar. Förfärade mig om korkarna för nåra veckor sedan på bloggen, för det gick knappt att skruva loss dom, men det har man ändrat på.
    Och varför man har kvarsittande korkar på en plastflaska då? Man slänger väl inte korken separat från flaskan, eller...
    Jag skär bort trådarna, då man inte kan knäppa fast Brämhults korkvariant.
    Stor eloge till Eivor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk ändå vilket engagemang pyttesmå detaljer i vardagen kan skapa ...

      Radera
  4. Å nu fick jag svar! Tack för det Aina, och tack Eivor. Jag tycker de nya korkarna som sitter fast är idiotiska, men nu får jag lära mej hur man ska ha dem!
    Å nu är min veckas selfie klar!
    https://susjos.blogspot.com/2024/04/selfie-pa-en-tisdag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor har fått förslag om att bli en riktig influencer, men hon verkar inte nappa på det - kändis blev hon ändå, även om det kanske inte håller i sig så länge.

      Radera
  5. Tillhör dom som inte gillar idiotkapsylerna - men nu ska jag testa det nya knepet och får se om det är OK.
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det funkar - jag tycker det gör det!

      Radera