måndag, april 29, 2024

SELFIE om hundar

Här kommer den, din chans att lära känna oss, dina  bloggkollegor, lite bättre: vi berättar något om oss själva, med start i sex "triggerpunkter" som jag klurat ut. Men den här sortens SELFIE kräver ingen kamera, den består av ord! Denna vecka ägnar vi oss åt människans bästa vän, hunden. Och glöm inte att skriva en kommentar här hos mig med länk till ditt Selfie-bidrag!

1. Mitt första hundminne: Grannens gråhund Donny som dagligen kom knallande över berget till vår kökstrappa och undrade om det möjligen vankades någon godbit? Det gjorde det, ofta.

2. Filmhund som stannat kvar: Finns många, Lassie och Båtsman t ex. Men jag väljer  Lasse Hallströms "Hachiko  en vän för livet" som är baserad på en sann japansk historia om en övergiven valp som tas om hand av en man, i filmen spelad av Richard Gere. Valpen och husse blir oskiljaktiga.

3. Bokhund som stannat kvar: Missa inte den ganska bortglömda romanen "Kvinnan som mötte en hund" av Elsie Johansson. Berörande.  

4. Den hunden glömmer jag aldrig: Pointern Koira som kändes som min men som var min pojkväns. En helt underbar hund man kunde prata med om precis ALLT! Och när vi skulle sova tillsammans gav hon sig inte förrän hon hade erövrat hela huvudkudden. Då suckade hon nöjt och somnade gott. 

5. Berätta en egen liten hundhistoria! Sara var en strävhårig tax som bodde hos mig ibland när husse och matte behövde hundvakt. Vi trivdes ihop. Men jag var mer förtjust i sovmorgnar är Sara. En dag väcker hon mig och upplyser mig om att det är dags att gå upp. "Inte än" svarar jag och somnar om. Sara väntar en stund, sedan puffar hon på mig en gång till. Hon behöver verkligen gå ut! Jag förhalar uppstigningen på nytt. Så kommer tredje väckningsförsöket. Sara har nu hoppat upp i sängen och slickar mig frenetiskt på hakan. Det är bråttom nu! Fast jag är ändå alltför långsam. Känner plötsligt hur min bara arm blir våt och varm. DÅ kom jag ur sängen. Om jag blev arg? Nej, hur skulle jag kunna bli det? Sara hade ju verkligen sagt till, jag fick skylla mig själv! Och boka tvättstugan.

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en ... Labrador kanske? De verkar både snälla och kloka och är dessutom fina att se på!

Förra veckan tillbringade vi så att säga på krogen. Stor enighet rådde om att dricks betalar man när någon förtjänar det, inte för att man programmerat in det när kortet ska dras i maskinen. Om maträtter tyckte vi olika, vi var också uppenbart olika flitiga restaurangbesökare, men tänkt så trist om alla gjorde likadant jämt! Här är deltagarna:HanneleMrsCalloway, IngridGerdFemfemmanNillaLitenherreKinaAnkiBPjanerikPaula ProfessorDeutsch, DebutskySusjos, Kraka, NettanHoppas jag inte missat någon!

Copyright Klimakteriehäxan

42 kommentarer:

  1. har mer erfarenhet av katter:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/hundar-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katter man minns finns det också - kanske ett SELFIE-tema???

      Radera
  2. har lång erfarenhet av många olika sorters hundar eftersom det alltid funnits hundar i familjen. Elsie Johanssons roman är verkligen bortglömd. såväl som hela själva Elsie Johansson numera.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/04/veckans-selfie-v-18-2024-om-hundar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj menar du att ingen läser Nancy-serien längre? som är så bra! Jag tycker själv att jag är hundvan - men har aldrig haft en egen. Vilket jag kan sakna, förstås.

      Radera
  3. Jag har alltid älskat hundar, men lever ändå utan någon. Tack för tipset om boken. Jag kunde inte komma på en enda bokhund.
    https://ingrids.home.blog/2024/04/29/manniskans-basta-van-och-glad-mandag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju rätt så krävande att ha hund, ett ansvar man inte kan slarva med. Men det är mysigt att umgås med hundar även om de inte är ens egna!

      Radera
  4. Mitt liv har bestått mer av katter men en och annan hund har det också funnits.
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/04/selfie-om-hundar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man inte en egen får man gulla med nån annans, det har ju jag gjort oavbrutet!

      Radera
  5. https://paulaz.se/selfie-med-ord-hundar/ Nu var det svårt att begränsa sig! Hade kunnat skriva en hel roman....ler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, en riktig hundmänniska! Förstår att du minns dem alla, med värme och kärlek.

      Radera
  6. Anonym3:29 em

    Nu är jag klar ,-) tack för selfien ! Kul att läsa dina svar , vi har hund på huvudkudden vi också ,-)
    Ha det fint, Primrose
    http://litenherre.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gott humör i hundarnas värld! En som ser ut som en dammsugare - perfekt bild!!!!

      Radera
  7. Visst minns man Lassie och Båtsman. Det är nog inte lätt att var morgontrött om man har hund. 🤭Min selfie är också klar nu. https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arthur kunde jag också haft med. En superstory! Minns Båtsman bättre än Lassie, faktiskt. Och tills relativt nyligen var jag övertygad om att Lassie var en handhund, men det var visst fel!

      Radera
  8. Här verkar våra vägar/svar skilja sig en del, men det är ju det som är meningen/kul!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/04/hundar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du kan hitta både bok- och filmhundar i andras SELFIEs denna gång! Roligt att läsa dina svar, men lite synd var det ju ändå om Pluto ...

      Radera
  9. Anonym6:27 em

    Ha ha ett ämne som passar mig och förra måndagen var jag lite loj i 40 graders feber... https://nacka144.se/okategoriserade/klimakteriehaxan-selfie-om-hundar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande som det gick till när du köpte hund! Och långt fick du köra, men det var det naturligtvis värt!

      Radera
  10. Jag är mer för katter https://eggetbok.blogspot.com/2024/04/selfie_29.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar prickiga hundar, som pointer och dalmatiner ... än har ingen SELFIE jag tittat på haft med Disneys dalmatinerfilm, den trodde jag absolut skulle dyka upp! Vov!

      Radera
    2. Anonym10:00 em

      Nej, men Didie Smiths bok

      Radera
    3. Å, hette personen bakom dalmatinerhistorien så. Det visste jag inte!

      Radera
    4. Anonym10:07 em

      Hoppsan, det gick snett när jag skulle rätta mitt stavfel.
      Men Dodie Smiths bok om ”De hundra och en hundarna” (The Hundred and one Dalmatians) finns med hos mig — om än bara på bild.
      Margaretha

      Radera
    5. Gick tillbaka till bastmattan och kollade och ja, nu såg jag den - svårläst dock, så jag känner att jag har en ursäkt - lite dålig upplösning på bilden kanske?

      Radera
  11. Din berättelse i punkt #5 är för gullig. Skrattade faktiskt trots att jag aldrig skulle ens kunna drömma (mar-)drömmar om att ha en hund i min säng, än mindre en kissande sådan;-)
    Men som du säger - Sara hade ju sagt till;-)

    Här ligger mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/04/glad-mandag-med-selfie-om-hundar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, hos dig väntar inget maffigt tuggben på en fyrbent pälskling ... eftersom du redan har blivit biten av en hund alldeles själv ...
      Hundar kissar inte i sängen om deras vårdnadshavare har vett att gå upp på morgonen, så är det bara!

      Radera
  12. Så kom äntligen uppkopplingen tillbaka och jag lyckades lägga ut selfien om mina hundminnen
    Margaretha
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många härliga hundar har du haft omkring dig! Tack för en fin SELFIE!

      Radera
  13. Fina minnen. Det är väl så att om man ska ha hund, så får man inte vara för morgontrött. Vi hade en hund en vecka. Tjat från barnen. Vi var inte mogna för hund. Släppte ut den en mörk morgon... orkade inte gå ut med den i mörkret... och hunden blev påkörd. Jag skäms fortfarande!
    Du väckte många minnen till liv. Tack! Här kan du läsa om dem: https://femfemman.blogspot.com/2024/04/selfie-om-hundar.html // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, en sorglig historia! Jag vet andra som inte behållit den valp de köpt, men de har nog bara lämnats tillbaka till uppfödaren ... Tror många underskattar jobbet det innebär att ha en fyrbent familjemedlem. Och sovmorgon - neeeej ....

      Radera
  14. Så kul selfie om hundar! Klockan är mycket, så det blev inga långa historier i min selfie, men kunde ha berättat mycket om sommaren hos min faster där jag jobbade på hennes hundpensionat, vilken lycka!
    Tänkte också på de 100 dalmatinerna som en bok jag läst, men har inte läst originalet, det måste ha varit nån Disneybok om de hundarna!?

    https://susjos.blogspot.com/2024/04/vendelso-och-veckans-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, du har jobbat på hundpensionat - fattar att det måste ha varit kul! Själv är jag överjordiskt imponerad av hunddagispersonalen som promenerar med uppåt tio hundar per person, vilken ordning de har på vovvarna! Hur gör de? Att se hur en hund kissar medan de andra står snällt och väntar - man tror ju inte sina ögon!

      Radera
  15. Så nu har jag svarat på både förra veckans och veckans selfie.

    https://hannaskrypin.se/selfie-17-krogen-och-selfie-18-hundar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en till som blivit hundbiten!!! Så trist! Och inte har du haft det jättebra på krogen heller ... hoppas på bättre lycka framöver.

      Radera
  16. Kul att läsa om dina hundminnen!
    Jag som haft hund i stort sätt hela mitt vuxna liv fick svårt att begränsa mig ... så många fina minnen! Nu finns min selfie på plats: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/04/30/selfie-om-hundar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kantarellhund har man ju hört talas om - men nu vet jag alltså att det finns champinjonhundar också!!!

      Radera
  17. https://sainioventil.blogspot.com/2024/05/selfie.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många bra hundböcker väntar på dig därute!

      Radera
  18. Tack för boktipset av Elsie! Hon är en favoritförfattare som jag läst flera böcker av, dock inte denna! Saknar Daniel förtvivlat, 2 månader drygt sedan han somnade in. Titta på filmer med hundar är jag inte redo för ännu, då gråter jag floder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att mista en sån älskling, det vet jag. Kram!

      Radera
  19. Det har visst blivit en vana att jag hoppar in i sista stund med mitt bidrag...
    https://kraka.moah.se/2024/05/02/selfie-hundar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att du specialskrivit en hundhistoria till oss SELFIE-bloggare! Hoppas många klickar in hos dig och läser!

      Radera