söndag, april 28, 2024

Lite humor är aldrig fel

Ombyggnadsarbetet med Slussen i Stockholm är något av ett evighetsprojekt. Hela området är bara fult, avspärrningar, maskiner, lyftkranar vart man än tittar. Allt skramlar. Allt är skitigt. Helst borde man blunda, men det är osäkert hur många år man behöver undvika att titta. Kan det verkligen bli klart någon gång undrar den som liksom jag har noll koll på den här sortens projekt? 

En sak har i alla fall blivit bra: man har knutit en duktig reklambyrå till projektet. Resultatet är att det rätt som det är kommer upp nya skyltar på planken runt bygget, skyltar som trots eländet kan få åskådaren att le. Lite humor är ju aldrig fel! (Om ni tycker att mina foton är lite oskarpa beror det på att jag tagit dem i flygande fläng genom bussens fönster, jag vägrar att gå till fots där!)

Denna veckas Skyltsöndag blir helt enkelt Slussens dag. BP håller sin trygga hand över skyltsöndagsbloggandet, bloggare som oftast deltar är Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, Åke.

Ett sanningens ord.

Är jag en hipster för att jag bor på Södermalm eller?
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Göteborg byggdes inte heller på en dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men nu är i a f Karlatornet klart!!!!

      Radera
    2. inga spårvagnar vid Karlatornet, du kan sova i det nya hotellet nästa gång, bra utsikt över Hisingen

      Radera
    3. Låter lockande - men antagligen svindyrt???

      Radera
  2. Åh, jag gillar de där skyltarna från Slussen som är enda behållningen från det området. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen de enda ljuspunkterna!

      Radera
  3. Håller helt med dig angående Slussen Undviker också att gå här men visst händer det. Och som sagt skyltarna är ju absolut uppiggande. UNdrar om vi får uppleva det "nya slussen". Vet i alla fall att slussen, den ombyggda, Viktoriaslussen, ska öppna i sommar. Men vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och skulle man råka tänka på alla miljarderna som rullar blir man ju direkt mörkrädd½

      Radera
  4. Hahaha! Säg inte att skyltarna som var så nydanande för för sisådär 10 år sedan fortfarande är kvar. Iofs är det fortfarande ovanliga och himla roliga, men nu har ju varenda byggarbetsplats plagierat dom. Den reklambyrån kan verkligen klappa sig själv på axeln.
    Nu har jag inte varit i närheten av Slussen på ett tag, men har förstått att nybyggnationen inte kommer vara klar 2025 som det var tänkt initialt.
    Jätteskoj att du visar upp skyltarna! Tusen tack för det och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyltbeståndet kring Slussen förnyas lite då och då, det är de enda ljuspunkterna man kan se i området.

      Radera
  5. Hahaha, det var riktigt roliga skyltar....den sista är absolut bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet ju åt vilket håll det anses att jag ska gå ... och som tur är leder den vägen hemåt! :-D

      Radera
  6. Slussen-projektet har blivit en långkörare, det trodde väl alla, men undrar hur många som längre tror att det kommer att avslutas färdigt, någonsin? Jag ska inte ställa frågan hur lång tid man sa att projektet skulle ta från början, jag antar att det redan pågått dubbelt upp...Men jag hoppas era smilband åker upp åt de trevliga reklamskyltarna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir förmodligen aldrig klart. Tycker det är symptomatiskt för hela stan: så fort man asfalterat gatan ett kvarter bryter man upp nästa gatstump.

      Radera