tisdag, april 16, 2024

Jo, de törs ...

En av årets höjdpunkter när det gäller naturupplevelser i Stockholm, det är de japanska körsbärsträdens blomning i Kungsträdgården. I år har vi väntat lite längre än i fjol, vårvädret har visat sig från den lynniga sidan med skutt i temperaturen och ovälkommen snö. Men vi har naturligtvis inte gett upp hoppet! Ska de våga slå ut, vädret till trots? Och visst törs de! I dag kunde jag med egna ögon se att knopparna börjat visa färg. Fast det är ganska långt kvar tills man ser trädkronorna breda ut sitt rosa moln över alla som, liksom jag, älskar att flanera under den enorma mängden blommor.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Idag var vi synkade! Åtminstone i det här inlägget. Undrar om min bästis Yvonne och du sågs i Kungsträdgården idag? Hon fotade också blomningen och mejlade. Så en mycket snarlik bild ligger uppe hos mig:-)
    "Mina" två körsbärsträd på innergården har inte ens fått knoppar, så det lär nog dröja minst en månad tills de vaknar till liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var där strax före kl 11. Det löjliga är att alla bilder ser i princip exakt likadana ut, oavsett vem som plåtat och vilket år ... och likväl fotograferar vi som galna!

      Radera
  2. vi njuter även i Göteborg

    SvaraRadera