söndag, maj 10, 2015

Vykort från New York

Det blev många bilder under mina dagar i New York, staden som jag återsåg efter ungefär 25 år. Manhattan är fortfarande fullständigt fantastiskt, med alla sina människor, alla sina skyskrapor, alla sina avenyer och alla sina ögonbedövande vyer. Men jag skickade inte ett enda traditionellt vykort därifrån, den vanan är utrotad inte bara hos mig utan hos de flesta, tror jag. Här ändå lite vykort, tagna med min egen kamera!

Fortfarande är Manhattan stundtals kontrasternas plats, fast det är långt glesare mellan tiggarna än exempelvis i Stockholm. Men tak över huvudet kan förstås fortfarande vara en bristvara. Här en trött man på Dag Hammarskjöld Plaza, som rymmer en av de fina små gröna oaserna mellan enorma höghus.

Kul fasad på ny kåk. Men vad var det nu för företag som bor här?

Samma skrapa, annan vinkel.
Vem sa att väggar måste vara raka? Denna fasad finns i Meatpacking District.

Folkliv och såpbubblor på Washington Square.
Vy över East River, Roosevelt Island, Queens och Queensboro Bridge.

Det nya One World Trade Center med omgivning.

Utsikt över East River från 38e våningen. Svindlande!
Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. det där med kontraster gillade jag inte; fina affärer med dörrvakter och uteliggare nästa kvarter...

    SvaraRadera
  2. ...å tack för alla foton från The Big Apple,me like!!!!

    SvaraRadera