torsdag, mars 02, 2023

Bibliotek är gratis lyx

Det var faktiskt så att ett liv som  bibliotekarie kändes som ett realistiskt alternativ när jag funderade över min framtid. Ett liv bland böcker och idel ordbrukare  det skulle väl vara både roligt och viktigt?

Att bibliotekarier gör ett viktigt jobb anser jag fortfarande och hoppas innerligt att de har kul samtidigt. Hur som helst är det lätt att hörsamma Mia i bokhörnan när hon, inspirerad av att "Dagen för att krama en bibliotekarie" inföll i går, vill veta Vad tycker du om ditt bibliotek? Där har vi Veckans helgfråga!

Jag är lyckligt lottad och har flera bibliotek inom gångavstånd, vilket är jättebra eftersom man då inte bara går till bibblan utan dessutom får till promenader, åt olika håll ... Ändå är jag inte där jätteofta, men tycker att servicen är utmärkt när jag väl går dit. Beställer en bok, den kommer på utsatt tid. Söker en viss titel, får hjälp att hitta den. 

I entrén till åtminstone ett av "mina" bibliotek står en hylla där man kan ställa ner egna böcker man tröttnat på, och plocka något någon annan redan har lämnat. Bra sätt att återvinna, att cirkulera läsning!  Inte sällan bjuder bibblan också på något lite extra som exempelvis författarbesök eller sagostunder.

Det framstår som närmast otroligt att denna service är helt gratis för användarna i vårt land (jo, jag vet att vi betalar via skattsedeln men ändå). Dessutom är böckerna på hyllorna tryckta på många olika språk, extra  bra för studerande eller personer som vill läsa på modersmålet i ett hemland de nyligen lämnat. Bibliotek är helt enkelt lyx tillgänglig för alla.

Copyright Klimakteriehäxan 

17 kommentarer:

  1. Är ytterst sällan på mitt huvudbibliotek vid Täby Centrum, men ibland händer det, då biblioteket har samma "ingång" som min läkarmottagning. Biblan är nyrenoverad och där finns nästan inga besökare förutom i tidningshörnan där mest äldre herrar sitter och läsa Östersundsposten eller liknande.
    Har aldrig lånat böcker på biblan. Bacillskräck kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag fortfarande gick i skolan lånade jag hur mycket böcker som helst på biblioteket, det har blivit mycket mindre sen. Men himla bra att det finns, särskilt om man jagar böcker som inte längre finns att köpa.

      Radera
  2. och när man är 70 år så behöver man inte ens promenera dit, man kan få en bokkasse hemlevererat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Promenaden är ett plus i sammanhanget, anser jag.

      Radera
    2. alla kan inte… fin service

      Radera
    3. Absolut. Vet inte om det finns samma service i Stockholm?

      Radera
  3. Jag är ofta på "mitt" bibliotek, men det beror på att jag jobbar där..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att du trivs på jobbet!

      Radera
  4. Vilken rolig och bra idé med "cirkulationshyllan"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag har lämnat ett antal och plockat åt mig ett fåtal.

      Radera
  5. Det var smart med detta sätt att återvinna böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart uppskattat, tror jag mig veta. Jag kör ju samma metod hemma, lägger ut böcker i entrén och de försvinner snabbt!

      Radera
  6. Så bra att man har en inbyteshylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att många bibliotek har det, men så är det kanske inte?

      Radera
  7. Ja, biblioteksevenemangen och den fantastiska servicen känns alltid lika lyxig (och livsnödvändig). Jag vet inte vad livet hade varit utan bibliotek. Fattigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betydligt fattigare. När jag gick i skolan och var en veritabel bokslukare hade jag gått under utan mina täta besök på bibblan, bar alltid hem tunga påsar!

      Radera
  8. Bra att kunna reservera böcker via nätet, sånt var man ju inte bortskämd med förut. :) Fast jag undrar om inte biblioteken, precis som alla andra, snart får försöka göra besparingsåtgärder. Inget konstig med det i dessa tider då alla får det sämre.

    SvaraRadera