söndag, mars 19, 2023

Stort och litet på skylten

Denna skyltsöndag ställer jag en riktigt stor skylt mot en riktigt liten rackare. Netflix väggtäckande reklam (som sprider lite vårkänsla) för en krimserie mot en lite vovve, helt utan förklaring, under en vanligt trafikskylt i Gamla Stan!

Här sitter den, precis i början av Österlånggatan, på Slottsbacken. En väldigt söt liten hund, tycker jag, men någon förklaring till hur den kommit dit har jag inte, lika lite som jag kan gissa anledningen.

Men anledningen till att du får se detta, det är att vi högtidlighåller Skyltsöndagen i Blogglandia under BP:s ledning. Klicka på den här länken och du hittar fler skyltande bloggare! Vi är en ihärdig skara!

Tre skyltar till väljer jag att visa i dag. Först en härligt gammeldags affisch som ska locka hugade båtresenärer att ta en tur på Göta Kanal. Låt mig erkänna: jag skulle inte vara särskilt svårövertalad! Drömmer lite om norska Hurtigrutten också ...

Transporttemat fortsätter på min fjärde skylt denna söndag. Kungsgatan, denna pulsåder i centrala Stockholm, är en av alla de oräkneliga byggarbetsplatser som hotar att ta över hela staden och göra att inga normala vägar är framkomliga om man inte går till fots. Nu utlovar i alla fall skyltarna framtida förbättringar: bättre framkomlighet för gående, ny belysning och nya sittbänkar, bland annat. Tills vidare råder kaos!

Låt mig runda av med dagens glada överraskning: flickan är tillbaka på fasaden vid
Skanstull! Skylten med knäckebrödsreklam är borta, saknad av ingen, och
Stockholms största barn har återtagit sin plats. Hurra!
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. gillade Luther men The Fallen Sun har jag inte sett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kanske kolla nya Luther-omgången.

      Radera
  2. Tror nog att "de ansvariga" läst din blogg och Skyltsöndagen, där du sågade reklamen för knäckebröd. Får väl säga bra jobbat där:-)
    Netflix går verkligen all in med sin reklam, själv har jag inte kanalen (än). Att du upptäckte den lilla hunden förtjänar en eloge!
    Undrar hur länge kaoset på Kungsgatan kommer pågå. Där har man ju hållit på i år och dag...
    Göta Kanal affischen har kultfaktor, så den godkänns också:-)
    En riktigt, riktigt bra skyltmix! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göta Kanal-affischen tycker jag är nästan vacker!!! Tror kanske inte jag kan ta åt mig äran för väggflickans återkomst. Men tittar mycket hellre på henne än på ett paket knäckebröd. Lilla hunden är och förblir ett mysterium i minsta storleksklassen, glad att jag såg honom!

      Radera
  3. LillaSyster4:38 em

    Vi skyltare har ögonen med oss=)
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sitter liksom i ryggraden ... ser att jag vid det här laget har 350 blogginlägg med etiketten "skyltar"!

      Radera
  4. Snygg fasadreklam för Netflix.
    Kul att du upptäckte hunden på skylten.
    Fin reklam för Göta Kanal.
    Så underbart att knäckebrödsreklamen är borta och flickan tillbaka. Vi får hoppas att det fortsätter så. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hunden är den skylt jag är riktigt nöjd med denna söndag!

      Radera
  5. Snyggt skyltat. Och extra trevligt med lite skyltar från vår fina huvudstad och Gamla stan- Var ju nu ett yag sedan jag kunde ta en sväng där. Men det kommer snart tider när det kan bli av.
    Göta kanal har jag åkr på med båten Diana, från Stockholm till Göteborg. En fin resa på alla sätt men hytterna är extremt små.
    Även den norska Hurtigrutten rekommenderas. Vi startade i Amsterdam och hade Nordkap som mål. På vägen dit blev det många stopp i de norska fjordarna och på vägen tillbaka blev det andra stopp. En härlig och minnesvärd resa.
    Visst är det fint att "Flickan" är tillbaka vid hotellet. ordningen är återställd. Såg detta idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är snart ute och vandrar i gränderna igen, det är jag övertygad om. Gäller bara att välja rätt skor! Å tänk att du rest både Hurtgirutten och Göta Kanal!

      Radera
  6. Fint att flickan är tillbaka igen. Mycket trevligare så. Netflix har en snygg och stor reklam men en dum fråga ställer jag, ja, det lär ju inte finnas sådana, men vad har Luther där att göra? Jag har säkert missat någonting väldigt väsentligt men ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte Luther, han som brukar sitta på våra axlar, det handlar om utan Luther är en kriminalare som löser mordgåtor. Tror att jag sett nån säsong och tyckte att den var helt ok. Nu tydligen ny omgång.

      Radera