fredag, mars 17, 2023

Det ska vi fira!

Man ska alltid tillvarata varje chans att fira, det tycker jag är en trevlig grundregel. Sedan kan anledningarna vara av de mest skiftande slag: förväntade och planerade eller, ännu hellre kanske, överraskande. Elisa Matilda har fem fredagsfrågor som har med firande att göra:

  1. Vad hade du för orsak att fira senast? Ett barnbarns ettårsdag. 
  2. När klappade du senast händerna? Härom kvällen. I soffan framför "Svansjön", balettföreställning som kunde streamas från Kungliga Operan. Vacker musik, fenomenal dans. Magnifikt, helt enkelt, särskilt som vi såg den på extra stor skärm.
  3. Vad för något fick senast tummen upp av dig? Lunch bestående av stekt fläsk med potatis, löksås och lingon. Hade jag inte ätit på evigheter! Till detta en alkoholfri öl. Kalas!
  4. Firar du när tillfälle ges? Mer än gärna.
  5. Vilken dag på året firar du mest? På papperet borde det vara den 3 augusti, för det datumet gifte vi oss och fem år senare föddes Dottern. Men som redan framgått: jag firar gärna (nästan) vad som helst, (nästan) när som helst! Borde inte Sveriges Radio ta en omstart på det gamla och jättepopulära programmet "Det ska vi fira!"?
Prinsesstårta som jag skapat i korsstygn. Barnen fick var sin broderad bordstablett,
 att använda på födelsedagar, och jag har envist hållit fast vid traditionen! (Sonens 
tablett pryds av en jordgubbstårta.) Tårta hör definitivt till i princip allt firande!

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. haha! jag åt också stekt fläsk häromdagen. det var såååå gott! och så länge sedan sist. och visst skulle SR ta upp Det ska vi fira. och Morgonpasset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar inte riktigt varför man inte äter stekt fläsk lite oftare. När det nu råkar vara så himla gott ... Trevlig helg!

      Radera
  2. Fin prinsesstårta! Borde gå på opera med barnbarn, bio blir det ibland. Fläsk och raggmunk åt jag nyligen till lunch på arbetarkrog, mums. Bröllopsdagar firar vi, även förlovningdagar, namnsdagar… 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. vår dotter föddes fjorton dagar efter bröllopet

      Radera
    2. Jag lovar dyrt och heligt: jag ska ALDRIG gå på opera med mina barnbarn. Gjorde det med barnen, det var verkligen förskräckligt, det tyckte både de och jag! Fast balett är en annan sak.

      Radera
    3. Hannele9:18 em

      det var ju för länge sedan… nu finns det ju helt andra sorters föreställningar.

      Radera
  3. Det är förfärligt länge sedan jag åt stekt fläsk med löksås. Det som är så gott! Prinsesstårta fick jag på min födelsedag förra veckan trots att det inte var fössta tossdan i mass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prinsesstårta är en favorit, utan tvekan! Du får se till att unna dig fläsk med löksås, snart!

      Radera
  4. Men oj vad gott! Det var länge sedan! Det här med att hålla fast vid traditioner är kul. Min son och sonhustru fick leta påskägg enda tills dom fick egna barn. Nu ger jag påskäggen till dem i stället! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut både bra och kul att bevara barnasinnet så länge som möjligt!

      Radera
  5. Stekt fläsk med löksås är Rolles favorit, men lingon till har vi aldrig. Har aldrig ätit det!
    Jodå, chatka krabba finns fortfarande - men burken har blivit "lite" dyrare än dom 4,25 som den kostade på 70-talet. DEN går på över 400:- !
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, 400 spänn ... då står den inte bredvid tonfisken som förr, förklarar varför jag inte sett den alls. Men är tveksam till om jag skulle betala så mycket för den ändå!

      Radera
  6. Stekt fläsk med löksås vet jag inte när jag åt senast.
    Så fin din prinsesstårta är!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också min tårta! Kalorifri dessutom. Du får leta upp en fläskbit, det var SÅ gott.

      Radera
  7. Inte visste jag att du hade talang för broderier... Snyggt!!!
    Stekt fläsk med löksås är det också en evighet sedan jag ätit. Tror det beror på att svensk husmanskost är på utdöende som lunchmat.
    Skoj att dottern föddes samma dag som ni firar er bröllopsdag:-) Bra planering där;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan vid det här laget omöjligen ha missat att jag är eller åtminstone var en handarbetande människa! Klicka på etiketten "handarbete" så blir du nog påmind, jag har bloggat åtskilliga gånger om denna min gamla fast numera tämligen utdöda hobby.
      Visst är det kul att dela Dag med Dottern! Och husmanskost är värd att äta, sannerligen.

      Radera
  8. Korsstygnen känner jag igen, fast det var drygt 30 år sedan jag broderade de där doptavlorna, som jag inte vet om de blev färdiga? Visst ska man fira allt man kan ! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan vi väl dra igång helgfirandet nu då? Ha det gott!

      Radera
  9. Fint att läsa dina svar. Och visst är det trevligt och uppiggande att fira det som går och glädjas när en gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver lite fest emellanåt, så är det bara. Sedan kan ju graden av festlighet få variera!

      Radera