måndag, mars 06, 2023

CITAT – om att tro

"Även när det blåste som hårdast hävdade Tegnell att Sveriges strategi var den bästa, men allt färre trodde honom. /.../ Kanske finns här en gemensam mark att stå på. En insikt om att Sverige förstås gjorde misstag, att pandemin var en tragedi och att det var en sorg att så många dog, men att vi faktiskt klarade oss bättre än de flesta andra."

-Alex Schulman summerar, med Statistiska Centralbyråns hjälp, i en krönika i dagens Dagens Nyheter utfallet av det svenska agerandet under coronapandemin. Och finner att Anders Tegnell i det långa loppet skulle visa sig ha tänkt och gjort helt rätt. Vi var rätt många som aldrig slutade tro på honom, så skönt att han (och vi!) får upprättelse!

12 kommentarer:

  1. Det är skönt att läsa det här. Även om jag inte är svensk medborgare så är jag svensk och på Åland följde vi med allt vad som hände också vad gäller pandemin. Jag trodde på Tegnell, tyckte att det han sade var både klokt och belagt av en kunskap som de flesta inte har och hade.Men så är det alltid. Det blåser alltid mera på toppen. Bra att du lyfter det här, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det drällde verkligen av "jag-som-vet-bäst-och-mest"-människor. Kändes tryggt att hålla sig till Anders Tegnell! Hoppas han får många hejarop även bland kollegorna nu!

      Radera
  2. med facit i hand så hade Tegnell rätt, tvivlade aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde aldrig jag heller, tyckte han dessutom hade ett beundransvärt lugn som inte många kan visa upp när det stormar½

      Radera
  3. Hannele11:50 fm

    och de som hamnade på sjukhus var flesta ovaccinerade... överviktiga (läste nyss vad en läkare sa)

    SvaraRadera
  4. Jag får gå in på min app i mobilen och läsa eftersom artikeln är låst och jag har glömt lösenordet (som jag fick när jag jobbade i skolan för många år sen):
    Jag tvivlade aldrig på Tegnell - och trodde inte alls på alla självutnämnda epidemiologer som dök upp och visste bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja numera är Schulman ofta läsvärd! Vi som höll på Tegnell hade rätt, visst är det skönt ändå - mest för honom förstås!

      Radera
  5. Nu är jag inget fan av Alex Schulman, men visst har han rätt. Kommer inte ihåg, men jag var nog också en "Tegnell-anhängare". Imponerades av hans lugn och sakliga framställande av fakta på presskonferenser.
    Man kan väl säga att det var tack vare (eller på grund av) hans jobb och all publicitet runt honom att han fick ett nytt arbeta inom WHO.
    Han försvann verkligen från ena dagen till den andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag har kommunicerat om vår gemensamma tilltro till Tegnell, så du har befunnit dig på "rätt" sida ... :-D
      Jobbet på WHO fick han dock inte.

      Radera
  6. Ja, att Anders Tegnell var på rätt väg var det ju delade meningar om. Då. Men många är vi nog som både med och utan hjälp av Statistiska Centralbyrån sett hur det är. Tror inte Alex Schulman är ensam om dessa tankar. Men en krönika är en krönika så den ska jag läsa- Brukar göra det även om just han inte är en favorit hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser numera alla Schulmans krönikor, tycker han ofta skriver bra - förr i världen avskydde jag allt han sa, skrev och gjorde men faktiskt: jag kunde tänka om!

      Radera