onsdag, mars 08, 2023

Tre kvinnor som gör skillnad

Internationella kvinnodagen verkar vara reserverad för Snödrottningen i år. Snösmockan är över oss i Stockholm igen, vinden viner, bussarna är inställda (eller sitter fast i drivorna), saker som vi är vana vid att de fungerar gör det inte.

Men Veckans kulturfråga, den hindras inte av dåligt väder. Det är som vanligt Enligt O som formulerat den, denna gång så härVilka kulturella kvinnor vill du uppmärksamma idag?

Den fina flickan finns på Rackstadmuseet i Arvika.
Minns tyvärr inte vem som skapat henne.
Startpunkten blir förstås vilka krav hon måste uppfylla för att förtjäna etiketten "kulturell". Men den kan väl betyda ungefär vad som helst i dag, enligt principen "the beauty lies in the eyes of the beholder"?

Alltså väljer jag tre journalistkollegor. Först en jag aldrig träffat men mer än gärna läser: Anna-Lena Laurén, finlandssvensk utrikeskorrespondent för Dagens Nyheter, bosatt i Sankt Petersburg. Hon kan verkligen Ryssland, vet hur ryssar har det, hur de tänker. Så läsvärd!

Min andra kollega har jag heller aldrig mött personligen, men vi hade telefonkontakt framför allt när hon var ensam skandinavisk korrespondent på plats i Bagdad och medverkade direkt i svenska tv-nyheter i en dramatisk tid. Norska Åsne Seierstad är inte bara smart, hon är också en fenomenal researcher och hennes böcker är omvälvande. Jag ska snart läsa "Afghanerna", hennes senaste.

Nummer tre i raden blir Katarina Wennstam, reporter på regionala ABC för vid det här laget ganska många år sedan, men då sågs vi både i korridorerna och på gympan ... I dag är hon en synnerligen väletablerad kriminalförfattare med fokus på kvinnofrågor, så lämpligt en dag som denna! Hon har skrivit ett tjugotal böcker, romaner och reportage, och jag vill gärna tro att hon gör skillnad, precis som de två jag redan nämnt definitivt gör.

Tre kvinnor, tre journalister, tre genrer. Triss i ess! Lätt att beundra dem alla  och förstås, många fler kvinnor därute som på ett eller annat sätt kan anses vara kulturella! Önskar er en härlig dag, trots oväder! Hos mig ser det ut som om det aldrig ska sluta snöa! 

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. jag valde fyra i högsta grad levande kvinnor, hade velat få med flera inom musiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer: det fanns gott om kandidater! Inom många områden!

      Radera
  2. Här är en som beundrar ALLA kvinnor som står upp för sig själva och för andra kvinnor - kulturella eller inte!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  3. Det finns många starka kvinnor som förtjänar att lyftas fram, kulturella eller inte tänker jag. Egentligen är det skrämmande att denna dag behövs men det finns många förbättringsområden när det gäller kvinnans situation i världen. Förvisso har vi kommit långt i vårt land men i mål är vi icke.

    Själv har jag svårt för när någon säger "Grattis på kvinnodagen" eller ger en kvinna presenter med anledning av dagen. Då tycker jag inte att man har fattat någonting...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gratulera på den här dagen är jättekonstigt, det håller jag verkligen med dig om! Är lika överens om att det finns många fina förebilder - och att vi, som du skriver, verkligen har lång väg kvar att gå.

      Radera
  4. Snöandet och trafikläget verkar ha varit desamma hos dig och mig. Så fruktansvärt onödigt...
    Aasne Seierstad - har läst Bokhandlaren i Kabul, och påbörjat "en av oss" som jag inte lyckades "smälta". Alltför långdragen.
    Så nu hoppas jag att "Afghanerna" är lika läsvärt som hennes tidigare böcker.
    Katarina Wennstam - har läst några av hennes deckare och de gillade jag. Visste inte att hon jobbade med abc-nytt. Tack för den infon:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Två systrar" är en annan av Asne S:s lysande böcker, tror jag faktiskt läst samtliga utom den här senaste. Om "En av oss": skildringen av polisarbetet när larmet just hade gått är fenomenal. Norska polisen agerade klumpigare än någon annan berättat - och hon har ju bevis för det hon skriver. Ska du inte ge den en chans till, du har ju inget emot tjocka böcker?

      Radera
  5. En trio mycket kompetenta kvinnor!

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer helt här. Men hade också velat ha med Magda Gadd, men är osäker på om hon skrivit någon bok- Har läst det mesta av Aasne Seierstad och en del av Katarina Wennstam- Båda mångsidiga. Har däremot inte ännu läst något av A-L Laurén men hört henne en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gad hör hemma här, det har du helt rätt i -jag kom inte att tänka på henne.

      Radera
  7. Jag håller också med om att det är konstigt med gratulationer ... som om vi ska gratulera männen till alla andra dagar på året?
    Svårt att rangordna alla duktiga och kunniga och inspirerande kvinnor - både av dem jag känner och andra. De är så många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är många, väldigt många - visst är det underbart!!!

      Radera