måndag, maj 28, 2018

I ljust minne bevarad

Ulla-Carin Lindquist Foto Bengt O Nordin
Alla ska vi dö. Hur tacklar man beskedet, om och när man får det?

Två kvinnor valde helt olika vägar. Ulla-Carin Lindquist, känt tv-ansikte, sökte närhet, sällskap – och skrev själv om sitt öde i "Ro utan åror", en bok som blev en stor framgång både här hemma och internationellt. Hon dog omgiven av sina närmaste. ALS, amyotrofisk lateral skleros, tog hennes liv.

Lena Sjöström, ingen kändis alls, orkade mot slutet egentligen bara med sin dotter. Och när den sista stunden var inne passade hon på, ja kanske valde hon, att sluta andas när hon var helt ensam. Cancern vann.

Lena Sjöström Foto Nicke Nyquist
Nu kan du möta de två och deras sorgliga men var för sig så olika öden, sedda genom mina ögon, eftersom de båda var mina högt uppskattade väninnor. Du får också följa tillkomsten av boken ”Ro utan åror”, skriven under unika omständigheter. En bok om döden IRL som blev både kritikersuccé och bästsäljare.

Båda dessa fantastiska kvinnor avled 2014. Och ända sedan dess har jag tänkt att jag ville skriva om dem, inte låta någon av dem falla i glömska. Jag har börjat och börjat om igen, tiden har gått och blivit till år. Det har kostat mig en hel del möda och tårar, men nu har jag i alla fall bestämt mig för att jag gått i mål och vill låta fler läsa.


I bästa fall genererar detta något bidrag till den så viktiga fortsatta forskningen kring båda dessa grymma sjukdomar.
Om du delar vidare på andra sociala medier så att fler kan läsa blir jag förstås både glad och tacksam!

Copyright Klimakteriehäxan

UPPDATERING: Om du hellre skulle vilja läsa texten som e-bok eller en pdf-fil så går det! Bloggaren Emma har lagt ner tid och möda på detta och du hittar länkarna till båda formaten långt ner i högra ytterspalten på hennes blogg!

6 kommentarer:

  1. fint
    (två unga män under sextio i närheten har nyligen dött i prostatacancen, maken fick erbjudande att göra enkelt blodprov - det borde alla män få göra)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Roligt om du läser!

      Radera
  2. Jag har tänkt så många gånger att man borde läsa Ro utan åror men jag tror inte att jag skulle orka. Jag började läsa din, jag ska läsa mer av den sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror säkert att du "orkar" läsa Ulla-Carins bok. Den är synnerligen speciell och SÅ bra! Roligt att du läser min text!

      Radera
  3. Fint att du delar med dig av dina minnen av dessa kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så har det tagit tid också ...

      Radera