fredag, maj 25, 2018

Rökt och gott

Tyvärr har jag bara varit en enda gång i Berlin, men som tur är kom jag i alla fall iväg till slut. Väl installerad på hotellet styrde jag och min reskamrat stegen mot det berömda varuhuset KaDeWe, som vi hade hört så mycket om. Vi skulle inte shoppa egentligen, men i alla fall bekanta oss med det enorma köppalatset.

Framme vid entrén letade vi upp hissarna och åkte högst upp. Och hamnade i en sorts himmelrike. Vad ska man annars kalla avdelningen för korv, när man nu råkar tycka om korv? Aldrig anade jag hur många olika varianter som kunde rymmas under ett och samma tak. Visst, vi åt självklart en "currywurst", det verkar vara alldeles obligatoriskt för turister i den tyska huvudstaden (om än inte den godaste korv man ätit).

Korvmåltiden blev man hur som helst mätt av, men mina ögon kunde inte få nog av att titta på detta enorma utbud. Kameran kom fram, självklart.
Nu kom bilderna dessutom till pass när Sannas fotoutmaning Gems Weekly Photo Challenge har temaordet RÖKT. Alla de här korvarna var förstås inte rökta, men de flesta tror jag var det.

Missa inte korvkalaset om du reser till Berlin! Fast vegetarianer bör kanske vända blickarna mot något annat ...

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Dit skulle jag gärna gå. Skulle nog kunna hitta en korv jag vill ha. Hög kötthalt ska det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte dock ingen, förutom den jag åt i serveringen, tittade bara ...

      Radera
  2. KaDeWes osttallrik till lunch med ett glas rödvin!! ❤️
    Hög kötthalt har de flesta korvar nu, föredrar kokt skinka på mackan.

    SvaraRadera
  3. Många goda,rökta korvar där! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har varit i Tyskland, dock inte på någon marknad eller i saluhall. Men vi har ju Lidl i Sverige, där finns goda korvar, både tyska och finska att välja på. För ärligt, deras rökta korvar är så mycket godare än dom svenska. Om du frågar mig alltså....

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Ja, tyska korvar är helt enkelt oslagbara. Så är det bara och det bekräftas till och med av min svengelska make som ju borde hålla på dessa skrynkliga minipenisar man kan få i England till frukost-)
    Har bara varit i Berlin en gång, och det var året innan muren föll. Så jag har ingen erfarenhet av korvutbudet i staden. Men när den internationella matmarknaden är i Stockholm så åker vi alltid in till Sergels Torg och äter just en "currywurst" med riktigt stark senap. Mums, å då gillar jag inte ens korvar annars;-)
    Ett perfekt bidrag till temat.

    SvaraRadera
  6. Perfekt rökt tolkning :) och tyskland är grymma på korv måste jag säga inga hotdogs där inte utan riktigt kött !
    Tack för att du är med KRAM

    SvaraRadera
  7. Vilket utbud, korv av alla de sorter!

    SvaraRadera
  8. Bra tolkning! Njut av den varma sköna lördagskvällen =) Kram

    SvaraRadera
  9. Ja man blir förvånad över hur mycket korv det finns och att det dessutom finns annat än salami och Denniskorvar! :D

    SvaraRadera
  10. Känner nästan lukten av rökt korv, fina bilder.

    SvaraRadera