måndag, maj 21, 2018

I väntan på återanvändning

Återanvändning är ett vackert ord. Ett ord att respektera, att propagera för, att vinna på  för alla.
Fast ibland går det kanske lite långt. Eller snett.

Ni vet hur det är: de där tunna plastpåsarna som butikerna erbjuder vid frukt- och grönsaksdiskarna? Man langar ner sina äpplen eller tomater i dem, knyter ihop handtagen och går hem (ja när man har betalat alltså). Självklart underlättar de där påsarna arbetet i kassan, även om en hel del av de där produkterna från växtriket har ett alldeles eget skyddande skal som borde göra det där extra plasthöljet helt onödigt.

Men hem kommer de, påsarna, en efter en. När jag tömt dem trycker jag ner dem i en låda i köket, eftersom de alldeles självklart ska komma i bruk igen. Det gör de också, men inte alls med samma frekvens som jag bär hem nya.

Upptäckte nyss att det var svårt att knöla in en enda liten påse till i den där lådan. Drar ut den. Och häpnar! Mängden tomma plastpåsar är helt enkelt hisnande! Köksbänken nästan drunknar i skrynklig plast.

Jo, jag rensar. Behåller tio stycken. Plus andra, köpta, fräscha, som ligger i sina kartonger, fast jag har ju i sanningens namn inte sett dem på länge eftersom de hamnat under alla de andra, de som bara legat där och väntat på att bli använda igen.

Med den rensningsräden avklarad känner jag mig som en lite bättre människa. Eller? Visserligen hamnar resultatet i containern för plast, men varför måste jag hela tiden bära hem de där påsarna en efter en så att de blir så gräsligt många? Måste ta färre i fortsättningen.

En av dem blir nu i alla fall återanvänd. Sprängfylld av andra plastpåsar bär jag den till miljöstationen ...

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Känner igen det där. Skulle vi kunna ta med oss av de påsarna när vi storhandlar och återanvända dem på det viset? Förutsatt att de är rena förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vi ju kunna, absolut. Om man bara kunde komma ihåg ... men som princip jättebra tänkt!

      Radera
  2. jag har slutat att använda tunna plastpåsar, man behöver typ inte stoppa bananer och apelsiner i plastpåsar... självskannar och fäster prisetiketten direkt på äpplet... En del påsar går utmärkt att återanvända hemma, numera är påsarna gjort av majs, håller inte länge.
    Papperskassarna då... ser när folk slänger tidningar och andra helt rena saker till återvinning, trycker ihop papperskassen - och fyller halva återvinningskonteinen med det! Papperskassar går att återanvända många många gånger! Dessutom dumt att slänga 3 kronor... Frågade en ung man varför han inte använder papperskassen en gång till?
    "Vi har så mycket kassar hemma!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä bananer och apelsiner får ingen påse. Håller med dig om att folk inte fattar att papperskassar ska man vara rädd om!

      Radera
  3. Jag har en frysväska i bilen där jag har mina matkassar modell flergångs. När jag ska till affären så tar jag bara väskan och lägger i vagnen och har på så sätt även en kylväska att förvara känsligt i.
    Jag gjorde en gång ett snabbt överslag: storhandla en gång i veckan blir 5 kassar 50 gånger om året à 3 kronor = 750 kronor. Kan jag göra massor med kul av!

    Småkassarna använder jag också igen men de går lätt sönder så de är ofta en bristvara här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. beror på om jag cyklar... har även gratis busskort i Göteborg... kör inte så ofta nu, men cyklar fort, kylväska behövs inte alltid - maken handlar också, han har alltid tygväska med sig ❤️

      Radera
    2. Och så måste jag tillägga att det var ett av de mest mystiska foton jag har sett! Hade väl inte direkt gissat på en påse med plastpåsar på en gång.

      Radera
    3. Hannele, jag har en sådan där liten hopvikbar påse i handväskan, har den alltid med. Nu börjar den visserligen gå sönder men å så bra den har varit!

      Radera
    4. Har också ett rejält påslager i bilen! Och om bilden: jag kanske skulle haft gissningstävling om vad den föreställer ... :-D

      Radera
    5. OCH för att riktigt skryta: jag har alltid en textilpåse i handväskan också!

      Radera
  4. Ååååhhhhhh vad jag känner igen mig här. Helt och hållet kan jag säga. Återanvänder påsarna precis som du. Min man kom på världens bästa lösning här. Han tog med sig sådana där nätskydd från Systemet. Man knölar in påsarna i näten och drar ut en och en. Genialiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det blir de ju inte färre av ... fast en god tanke!

      Radera
    2. ikea säljer också hållare för plastpåsar... med hål i, tejpas på dörren i städskåpet, exempelvis

      Radera
    3. ska du aldrig mer köpa plastpåsar....?

      Radera
  5. Anonym7:46 fm

    Ja, det där känner jag också igen. Jag såg en annan lösning på hur man kan göra när man köper frukt och grönsaker, och skriver om det här + visar bilder. https://justnujusthar.com/2018/01/31/eget-tema-klimatsmart-23-365/

    SvaraRadera