måndag, november 26, 2018

Dagens ord 39


SICK-LITT

-Chick-litt är vi väl bekanta med. Men det här är ännu en bokkategori som många läser och som, visar det sig, nu fått sin egen etikett. Det gäller sjukdomsskildringar som intresserar av olika orsaker: det kan gälla en åkomma man själv eller någon närstående drabbats av. Men det kan också handla om genuint kunskapssökande, möjligen kan det också kallas ren nyfikenhet, kring en sjuka som dyker upp eller som haft en betydelse i historisk bemärkelse. Jag tänker på alla berättelser om kampen mot cancer, om fetma-epidemin, om demens, om ätstörningar för att ta några allmängiltiga exempel. Uttrycket "sick-litt" kan verka nonchalant, men genren är seriös och kan erbjuda både tröst, stöd och information.

7 kommentarer:

  1. Tack för den nya kunskapen! Man orkar ju inte hur mycket elände som helst, men när man själv eller närstående drabbas av en allvarligare åkomma ja då vill man gärna veta mer. Både rent medicinskt men minst lika viktigt är hur man tacklar vardagen, hur man ställer in sig, hur man känner och tänker och hur omgivningen drabbas och förhåller sig. Så visst läser jag den typen av litteratur. Det fyndiga namnet hade jag dock inte hört förr, o om jag råkat stöta på det någonstans hade jag väl trott att den som skrivit inte kunnat stava till chic-lit, haha För det är en genre jag undviker i möjligaste mån, undantag finns förstås. De är ofta alldeles för klämkäcka för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror många söker hjälp i böckernas värld när det blir kris och elände. Man kan bara hoppas att de hittar hjälp.

      Radera
  2. Sick-litt... Ja då har jag lärt mig två nya ord idag. Roligt är att jag också skrivit om "mitt" nya ord på bloggen.

    Skulle varken köpa chic-litt eller sick-litt litteratur. Jag söker fakta på nätet i stället, när det gäller sjukdomar alltså. Å chic-litt - nej, det är då absolut inte min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chick-litt kan funka på mig ibland, när jag inte vill ha nån hjärngympa alls. Du vet väl att det heter just chick-litt för att "chick" är ett ord för unga kvinnor? och jag är ju inte så ung längre så jag får väl byta genre till sick-litt nu då ...

      Radera
  3. jag har Ulla Isakssons i bokhyllan men har inte avsikt att läsa den... min far har alzheimer men vill inte läsa böcker om det, jobbade med dementa i min ungdom, jobbade på mentalsjukhus, vill inte läsa om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isakssons Boken om E

      Radera
    2. Jag tyckte det var en fin bok. Men ibland kan det komma alltför nära.

      Radera