onsdag, november 21, 2018

Gubbar att älska

 Berätta om tre bra romaner där män framställs på ett positivt sätt!
Med anledning av att det i måndags tydligen var internationella mansdagen vill Lyrans Noblesser denna vecka se en tematrio med trevliga karlar, kuliga gubbar eller älskansvärda maskuliner över huvud taget. Och alla måste väl inte heta Ove?

Findus husse är den förste som dyker upp i min hjärna: Pettson, Sven Nordqvists finurlige farbror och kattens vän som alla ungar (inklusive mina) älskar. (Nu har du redan insett att begreppet "romaner" tar jag lätt på denna gång ...)

Och när jag tänker på saken  hyste de inte de varmaste känslor också för Jan Lööfs Skrot-Nisse? Han som alltid hade så spännande projekt på gång, som att bygga en hjulångare tillsammans med Kalle! Han hamnade i teve också, den gubben.

För att inte tala om Morfar, han som försökte bli en riktig sjörövare men som hamnade i klistret och blev räddad av sitt eget barnbarn!

Där fick jag faktiskt ihop en triss i ess, väldigt svårslagen, med underbara manliga förebilder för barn att komma ihåg. Jan Lööf är en gudabenådad författare och tecknare/illustratör, hans bilder är sprängfyllda av noggrant iakttagna och återgivna detaljer och det går att prata länge om det man ser på boksidorna. Det har han gemensamt med Sven Nordqvist.

Lööf har fått välförtjänta priser i högar och när han härom året plötsligt pekades ut som en fördomsfull typ som skildrade främmande fåglar på "fel" sätt var det svårt att inte bara sucka och önska att det inte skulle hejda hans kreativitet.
Det har det inte gjort, tror och hoppas jag.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Känner igen några av namnen men har inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du har ungar i närheten passar de här farbröderna bra!

      Radera
  2. gillar också Jan Lööf

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sagan om det röda äpplet" är min absoluta favorit!

      Radera
  3. Svar
    1. (tömt Åhlens på alla fina påfåglar, och köpte Indiskas fina julduk med påfåglar med 30% rea idag)

      Radera
    2. NK:s julfönster i Göteborg:
      http://hannelestraditioner.blogspot.com/2018/11/julfonster-nk-goteborg.html

      Radera
    3. Skönt att veta att du fortfarande hittar nya påfåglar!

      Radera
  4. Pettson och Findus är väldigt bra. Jan Lööf läste jag mycket som barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en barnboksskatt i det här landet.

      Radera
  5. katten Findus är Sven Nordqvist skapelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men HJÄLP du har naturligtvis alldeles rätt!
      Usch som jag skäms!!!! Måste förstås korrigera.

      Radera
    2. Och nu har jag gjort det. Pinsamt. Tack för att du ställde saker och ting till rätta.

      Radera
  6. (påfågelsrummet är bara 7 kvm!)

    SvaraRadera