lördag, november 10, 2018

En stor konstnärs minsta verk?


Ulrika Hydman Vallien hann bli en riktigt stor och folkkär konstnär innan hon oväntat dog, knall och fall i sin mans armar, i mars i år, bara dagar före sin 80-årsdag.

Hon skapade en egen motivvärld och omsatte den i måleri, på textil, i glas och keramik och till och med på klädesplagg. Dessutom illustrerade hon böcker och var med om att ge British Airways en egen image. Mest jobbade hon från sitt och makens (Bertil Vallien) hem och den gemensamma ateljén i Småland.

Mitt tulpanfat. Släktskapet med
bokmärket är tydligt!
Exempel på hennes enorma produktion finns snart sagt hos varje svensk familj. Vi har glasfat med tulpan, skål med ormmönster, färgsprakande bricka, en tavla med tryck av ett bokomslag och en av hennes tulpaner finns till och med på min necessär. Och så är jag ägare till det som förmodligen måste vara hennes allra minsta verk: ett bokmärke!

Jag misstänker att den här lilla fanérbiten med tulpan på snöre kommit till mig i posten, i ett medlemsraggarbrev från en bokklubb. Märket behöll jag bevisligen, bokklubbar gjorde jag slut med för mycket länge sedan.

Det är Boklysten som inspirerat mig att inventera förrådet av bokmärken. Kul om fler hänger på! För som bokmärke kan ju i princip vad som helst som är lätt och platt fungera, eller hur? Hundöron är självklart förbjudna!

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. fin, jag har nåt litet hjärta som prins Carl Philip hertig av Värmland har gjort

    SvaraRadera
    Svar
    1. (konstnärligt, litet men inte bokmärke)

      Radera
  2. Det vill vi ju se! Nästa lördag kanske?

    SvaraRadera
  3. mina bokmärken idag är också gratis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratis är gott, som vi brukar säga.

      Radera
  4. Den har jag också!Tulpanen finns faktiskt också som nyckelring i plast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyckelring i den modellen saknar jag! Men det får gå bra ändå ...

      Radera
  5. Undrar om jag inte också har det där bokmärket! Eller hade ... Mycket försvann vid flytten. Satt det inte en kula i andra änden av snöret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojomensan, kula i andra änden av snöret!

      Radera
  6. Så mycket hon gjorde Ulrika Hydman Valien, tyvärr tror jag inte att jag har nånting av henne här hemma, inte ens ett bokmärke!
    Fast på mitt bokmärke är det faktiskt tulpaner i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har inte gett oss nån bild på ditt bokmärke va? Jag hittar i a f inget!

      Radera
  7. Igår en maskros, idag en tulpan. Tycker konstnären var helt fantastiskt duktig, men visste inte att bokmärken ingick i hennes sortiment. Trodde hon jobbade bara med glas - oooooops!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä få konstnärer har väl spritt sina gracer så väl som UHV. Hennes man, däremot, tror jag bara ägnar sig åt glas.

      Radera
  8. Det var ett riktigt fint bokmärke!

    SvaraRadera