söndag, november 25, 2018

Tjuvstart


Amaryllis är tveklöst en julblomma, åtminstone i min lilla värld.
Men vad gör jag då när suget uppstår och det inte ens hunnit bli advent?
Jo, jag smyger igång lite försiktigt och börjar med en vit!

Visst, man gör som man vill, himla tur är det. Alltså köper jag vit julstjärna när det väl är advent. Röd kan det bli till Lucia.
Hyacinterna då?
Ack ja, bara att erkänna: jag tjuvstartade med såna också, tre för tretti spänn gick inte att motstå. Men då tog jag för säkerhets skull blå ...

Copyright Klimakteriehäxan


7 kommentarer:

  1. i veckan ska jag byta julgardiner i köket ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske är det läge - då blir det rödvitt Marimekko, har haft gul-vitt-grönt Marimekko hela sommaren! De "äkta" julgardinerna kan få vila ett år till.

      Radera
  2. Vackert! Vi kan kalla det för vinterbukett, den är ju ganska frostig i sitt uttryck.

    Jag har en i trädgården men sniglarna älskar den tydligen också för jag har bara sett den blomma en gång. Men oj så den blommade då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sniglar är USCH. Men den här sommaren var så torr att de faktiskt hållit sig borta! Men du får väl ta in din amaryllis???

      Radera
    2. Den är ju nedgrävd i rabatten, fanns när vi flyttade hit.

      Radera
    3. Men så gör ju entusiasterna hela tiden: har löken ute på sommaren, i en rabatt, och sen grävs den upp och flyttar in. Funkar så vitt jag vet!

      Radera
    4. Fast det är ju för att de ska klara kylan. Här är det inte ett problem, det blir ju inte så kallt. Här är det snigelfanskapen ...

      Radera