tisdag, november 13, 2018

I gråa november

Nu är vi mitt inne i den gråaste och tristaste delen av hösten. Löven ligger på marken, antalet soltimmar är typ noll och det dröjer ännu några veckor innan vi får tända våra juleljus. Därför tänkte jag att vi nog behöver en påminnelse om att grått kan vara en snygg färg. Så idag vill jag se fem favoriter när det gäller bokomslag som går i gråa färgtoner. 

Det där är ett citat från Johanna i deckarhörnan och därmed är det grått som gäller på veckans topplista.
Här är mina förslag på temat, från vänster till höger:

"Nancy" är den första i Elsie Johanssons fina romantrilogi som åtminstone delvis speglar hennes eget liv.

"Dagar i tystnadens historia" av Merethe Lindström fick Nordiska Rådets litteraturpris. Om ett långt äktenskap som gått i baklås.


"Vindens skugga" (La Sombra del Viento) var Carlos Ruiz Zafóns debut och blev en braksuccé. Dock har jag inte läst uppföljaren/na.


"Som om jag inte vore där" (Kao da me nema) av Slavenka Drakulic är tung läsning. Om en våldtagen kvinna som bär på ett barn, resultatet av ett övergrepp i ett serbiskt fångläger.


"Femtio nyanser av honom" (Fifty Shades of Grey) är den obegripligt enorma succén som E L James lyckades få till. Ingen bra bok alls, men ett väldigt grått omslag ...

Gemensamt för de här fem böckerna är att de faktiskt har en hel del grått i innehållet dessutom.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Har läst Vindens skugga och Fifty shades. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du läst en bra och en dålig ...

      Radera
  2. Vindens skugga är så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket borde betyda att jag ska läsa mer av samme författare. Har åtminstone en i hyllan.

      Radera
  3. Nancy trilogin är väl enda jag läst

    SvaraRadera
  4. Vindens skugga har jag läst.

    SvaraRadera
  5. Skrev ju själv i fredagens inlägg att jag faktiskt gillar färgen grått på allt utom "ute" i november och december.
    Minns att jag "lekte" med grått och fräcka tilläggsfärger när jag gjorde bokomslag för mitt förlags fackböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kan absolut gilla kläder i grått. Med nån färgklick till.

      Radera
  6. Kan inte påstå att jag tycker om Fifty Shades längre, litterärt vart den inget mästerverk men den lyckades få mig ur en lässvacka i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som draghjälp funkade den väl då i så fall, men jag tyckte faktiskt att den hade SÅ många brister! Reflekterade aldrig på att läsa fortsättningen efter del 1.

      Radera
  7. Vindens skugga är så bra. Inte läst de övriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsie-serien skulle du nog gilla.

      Radera
  8. Har inte läst någon av dem, men Vindens skugga har jag i hyllan.

    SvaraRadera
  9. Här passar ju Fifty shades of grey bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av den enda anledningen att det skulle vara grått.

      Radera
  10. Dagarna i tystnadens historia står oläst här hemma trots att jag länge velat läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte igenom den. Tyckte den var tung.

      Radera
  11. Nancy och Dagar i tystnadens historia har jag läst men inte dina andra gråa böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man sånt som inte är grått alls!

      Radera
  12. Läste första sidan av Fifty shades och det räckte ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bet ihop och läste hela första delen. Det räckte och blev verkligen över! Men jag köpte Linn Ullmans argument för att till sist läsa den: om så många miljoner människor älskar detta måste jag veta VAD de älskar ... bläh

      Radera
  13. Vindens skugga har jag ju i varje fall läst, har inte heller läst uppföljare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, borde nog ta uppföljaren också. Du med kanske?

      Radera