lördag, maj 11, 2019

Konst i bok om konstig konst


Det finns mycket man kan uppskatta på Mallorca. Vyer, stränder, mat, vin, blommor, bad, shopping, kultur i olika former. En av öns förgrundsfigurer heter Joan Miró, konstnären som föddes i Barcelona men dog på Mallorca. I Palma har han en jättelång gata uppkallad efter sig och (naturligtvis) ett eget museum. (Flera Miró-museer finns på ön.)

Där hittade jag det som nu blir denna veckas bokmärke, en ganska typisk Miró-bild. Den heter "Fågelkvinnan och stjärnan" och uppges vara en hyllning till målarkollegan Picasso. På det magnetiska bokmärket ser man inte riktigt hela verket, som i original är en oljemålning på duk 245x170 cm. Lite mer lättplacerat i formatet jag valde i museishoppen ...

Boken jag nu lagt Miró i handlar om en annan konstnär, svenska Hilma af Klint. Anna Laestadius Larsson har skrivit "Hilma", en fiktionaliserad biografi om henne och jag köpte boken eftersom jag gillar författarens sätt att skriva historiska romaner.

Lite drygt halvvägs in i boken tvekar jag dock om jag ska läsa ut den. Huvudpersonen är förvisso en rätt spännande dam, men lite väl förtjust i att prata med och leta efter andar för att jag ska känna mig riktigt glad. Religiös mystik är inte min grej. I konstigaste laget, helt enkelt.

Af Klints målningar i banbrytande abstrakt stil visades inte för allmänheten förrän långt efter hennes död. Men det blev mycket tal om dem i samband med retrospektiva utställningar i både New York och Stockholm. Själv har jag inte sett många av hennes verk. Och nu tror jag att jag lämnar hennes levnadshistoria också. Fortsätter hellre läsa Laestadius Larssons "Pottungen" som ligger och väntar.
Eller något annat!

Copyright Klimakteriehäxan

Veckans bokmärke är en vinjett som brukar dyka upp på lördagar, med sitt ursprung hos Boklysten. Där har jag också hämtat loggan.
Fler som visar upp sina bokmärken är Hannele och BP och nu har minsann Mösstanten också hängt på! Och Emma, så kul! Vem vet, rätt som det är kanske det blir fler! Vill du se alla mina bokmärken klickar du bara på den etiketten här nedan så får du 38 stycken på raken. Men de börjar sina ...

8 kommentarer:

  1. wow! Ett mirobokmärke, det är något att komma med. Hilma af Klintboken är jag allt lite intresserad av. Har sett en del av hennes verk någonstans, måste vara på Moderna museet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hennes målningar ställdes ut där.

      Radera
  2. Snygg. Alla böcker behöver man inte läsa klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också kommit fram till att livet är för kort för det.

      Radera
  3. Ett fint bokmärke! Den där typen av målning är ju lite kul att göra själv också.

    Svårt det där med böcker, att veta om man ska avsluta eller låta det bero lite. Jag har väldigt svårt för att inte läsa klart men med ålderns vishet har jag kanske börjat inse att ska man hinna läsa bra böcker måste man välja bort dem man inte riktigt gillar. Att sedan praktisera det är dock en annan sak.

    Tack för att du länkar till mig! Kanske också borde länka till er andra ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja jag tror förstås inte att mina konstnärsgener duger till vare sig Mirós eller af Klints stil ... men tänker ibland att det vore kul att måla lite! Förr läste jag ut alla böcker oavsett hur bra jag tyckte de var. Inte längre.

      Radera
  4. Joan Miró är en av mina absoluta favoritmålare, och ditt bokmärke är helt i min smak. Det hade jag också köpt utan minsta tvekan.
    Å du, du blir kanske ännu gladare att få höra att även Gerd är med den här veckan. Å hennes bokmärken är minst sagt annorlunda: http://gerd-geddfish.blogspot.com/

    Välkommen hem från Mallis, eller du är kanske kvar där och har lagt upp inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, hemma igen, som tur var hann inte tulpanerna vissna! Miró målade maffigt. Hans grejer ställdes ut här i Stockholm för nåt år sen, fast den utställningen tyckte jag var lite tråkig. Tyvärr. Men nu har jag ju ett av hans verk i min ägo ...

      Radera