torsdag, oktober 31, 2019

CITAT om mardrömmar

"Ett beprövat sätt mot mardrömmar är att berätta dem högt ner i toalettstolen och sedan spola efter sig."

-Janina, huvudperson i Olga Tokarzcuks roman "Styr din plog över de dödas ben", vet hur man bäst hanterar efterhängsna mardrömmar. Som tur är har jag nästan aldrig nätter när maran rider mig, så jag kan nog inte testa metoden, men vem vet? Kanske den fungerar! Så enkelt i så fall! Och om det blivit onödigt många spöken, spindlar och dödskallar denna Halloween-dag kanske natten ändå blir svår för en del. 
Boken, som just nu finns som radioföljetong, är en av de ganska många som den polska författarinnan skrivit och som lett till att hon utsågs till 2018 års Nobelpristagare i litteratur.

7 kommentarer:

  1. Idén må vara bra, men det gäller ju att komma ihåg mardrömmarna. Har heller ytterst sällan mardrömmar, eller andra drömmar för den delen, men när jag väl drömmer minns jag ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer sällan ihåg vad jag drömt om jag drömt. Men för många år sedan hade jag återkommande jobbrelaterade mardrömmar. Det gick ut på att jag inte blev klar i tid med mina arbetsuppgifter, skitjobbigt!!!

      Radera
  2. hänt nån gång att jag skrikit i sömnen, väckt maken som försöker väcka mig...

    SvaraRadera
  3. lyssnar på Olga Tokarzcuks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har hunnit med hälften. Är dock inte riktigt förtjust i uppläsaren.

      Radera
  4. Hm kanske värt att testa nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - och berätta om det funkar!!!

      Radera