fredag, oktober 04, 2019

I ordspråkens värld

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.
Morgonstund har guld i mund.
Alla goda ting är tre.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Den som söker, hen finner.

Elisa Matilda ställer som vanligt fem fredagsfrågor. Denna gång studsar hon fem ordspråk på sin omgivning, ordspråk som vi fortfarande ganska ofta använder i vår vardag. Stämmer de?
Svar får hon i alla fall!

1. När ropade du senast hej innan du kommit över bäcken? När jag hämtat en låda i källaren där saker jag var säker på att hitta inte alls fanns.

2. Hur hade din morgonstund guld i mund idag? Sov nästan till nio, och när jag vaknade sken solen från blå himmel. 

3. Vilka tre goda ting har du varit med om i veckan? Ätit middag med Sonen och hans blivande fru. Läst ut en bok. Haft en kul träningskväll i pingishallen. 

4. När senast fick du vänta på något gott? Jag försöker slippa vänta och se till att det händer. Man vet aldrig hur länge man har chansen ... 

5. När fann du senast något du sökte? Jag letar alldeles för ofta efter prylar: mobilen, ett plagg, en speciell bok. Tack och lov finner jag grejerna för det mesta. Pinsamt nyligen: glasögonen jag sökt satt uppe på skallen medan jag hade ett par andra på näsan.
 

Hoppsan där är de ju!
Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. det finns många konstiga ställen att lägga ifrån sig saker på. äta middag med sonen är en inte bortskämd med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D
      Middag med barnen - lika roligt varje gång!

      Radera
  2. alltid trevligt att äta med barnen ❤️ svärdotter bjöd på mat och varma kanelbullar:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/10/ordsprak-fem-pa-fredag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hembakta bullar är naturligtvis extra plus. Jag har aldrig varit en duktig bullbagare.

      Radera
  3. Anonym8:00 em

    Hej! Eller Hej på mârten ska man väl säga. :)

    Det finns en Facebook-grupp som heter Ung i Arvika 1965-1975. Nu platsar jag bara delvis i gruppen, men jag var i alla fall väldigt ung i början på 70-talet. På 60-talet fanns jag inte alls...

    Jo, jag hittade ditt namn där förut. Inte i själva gruppen utan i ett foto på en artikel om Arvika-mârten som ska vara från 1965. Jag vet inte om det funkar, men jag testar att lägga en länk till inlägget här:

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221231000629253&set=gm.10157579946997937&type=3&theater&ifg=1

    Hej på mârten!
    Hälsningar
    Torbjörn, Jössehäring men numera karlstadsbo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Torbjörn! Nej, länken funkar inte, det var ju lite synd ... och inte kommer jag iväg på mârten heller ... ska titta på den där FB-gruppen, där borde ju finnas en hel del gamla bekanta för oss åldringar! :-D Kul att du hörde av dig!

      Radera
    2. Nu har jag ansökt om medlemskap i den där FB-gruppen ...

      Radera
    3. Och nu är jag med i gruppen, har sett bilden - och återanvänt den!!! Tack igen!
      Tack för tipset! Beslutade mig för att sprida det vidare ... https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/10/marten-i-arvika.html

      Radera
    4. Anonym1:45 em

      Kul att du hittade dit och fick se artikeln. Hälsningar Torbjörn

      Radera
  4. Guuuu så jag skrattade åt ditt svar till fråga 5. En riktigt rolig höjdare skulle jag säga:-)
    Å visst är det härligt att vara pensionär och kunna sova precis så länge man känner för det:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sovmorgnar har jag alltid gillat! Trevligt om jag kunde bjuda på ett litet skratt!

      Radera
  5. Spelar du pingis? Det verkar oerhört svårt, man ska vara snabb både i sina reflexer och i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är framför allt väldigt roligt! Och bra motion!

      Radera