lördag, oktober 26, 2019

En timme hit eller dit

Natten som kommer blir en timme längre än natten till i dag. Dags för tidsomställning. Orsakullan undrar, i sin oktoberutmaning, om jag påverkas av att vi ställer om klockan.

Ja, men bara lite. Effekten av den "borttappade" sovtimmen på våren går fort över. En extra timme i sängen så här på höstkanten säger väl ingen nej till?

Men om två år tar förmodligen det där hattandet mellan sommar- och vintertid (som egentligen heter normaltid) slut. EU har tagit sig en funderare på saken och tvånget att ändra tid upphör, så efter hösten 2021 får medlemsländerna bestämma självständigt. 

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. morgontrötta jag avskyr sommartid, på våren mår jag dåligt en hel vecka

      Radera
  2. Anonym12:49 em

    Hoppas du inte följer det där. Då blir det rejält fel imorgon. :) Natten blir en timme längre och det är åt andra hållet klockan flyttas. :) /Torbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tänk att jag lyckades få till det fel lik förb-t! Tack för påpekandet, nu har jag rättat till det!

      Radera
  3. Tycker mest det är irriterande att behöva springa runt och fixa till klockor som inte ändrar sig, alltid är det någon man missar!

    SvaraRadera
  4. Ja, tack och lov att daltandet med vinter- och sommartid får ett efterlängtat slut efter 2021. Hoppas nu bara att Sverige väljer sommartiden som normaltid. Jag hatar när det blir mörkt redan klockan 14:30 - om jag har tur alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om beslutet redan är fattat, det är det kanske?

      Radera
    2. vad är det som hindrar vuxna människor sitta upp hur sent de vill på sommarkvällarna...??

      Radera
    3. mörkt på morgon är det runt 06:00 nu, ingen klocka kan hindra det....

      Radera
  5. Jag störs inte så mycket när man ändrar klockan. Tycker mest bara att det ska bli skönt att slippa hålla på att ändra. Men jag vill gärna att vi stannar på sommartiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lider inte heller särskilt mycket. Fast när jag skriver detta är det söndag och den där extra timmen i sängen satt som en smäck!

      Radera
  6. Äntligen vintertid! Nu är det som det ska vara igen, balansen i kroppen är återställd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig inte så värst påverkad, jag kan leva med både sommar- och vintertid, men tycker det är töntigt att gå omkring och flytta visare två ggr om året! Välkommen hit förresten, tycker inte att jag känner igen dig?!?

      Radera