torsdag, februari 06, 2020

Den middagen vill jag vara med om!

Nu är det inte bara dags för Helgfrågan från Mia i bokhörnan, det är middagsdags också! För så här lyder uppgiften:
Du får bjuda in fyra författare på middag. Vilka skulle du bjuda. Varför just dem och vad tror du ni skulle prata om?

Nu vill jag ju ta till Selma Lagerlöf igen. Och Astrid Lindgren. Men eftersom de inte lever blir det svårt att få fram en inbjudan, så jag får tänka om och rikta mig till folk som fortfarande är verksamma. En så kallad tjejmiddag blir det hur som helst.

Jennifer Clement är mer än välkommen. Det är också Chimamanda Ngozi Adichie. De representerar var sin kontinent: Amerika och Afrika. Vid middagsbordet sitter också Åsne Seierstad från Norge och så Katarina Wennstam, Sverige.

Det här är fyra damer, tre av dem med bakgrund som journalister, som inte bara skriver gudomligt bra, de har också engagerat sig i samhällsfrågor både vad gäller kvinnosaken och mänskliga rättigheter. De berättar om sin samtid, om krig, kriser och problem, men också om en del positiva saker.  

Kvartetten kommer att prata om hur man ska bekämpa våld i olika former. De kommer att ha förslag till hur man ger tjejer råg i ryggen. Och de kommer att utbyta knep att ta till under ett besvärligt researcharbete. Dessutom kommer de att peppa varandra att fortsätta skildra vår nutid med skarp blick.

Hoppas att jag själv också får vara med på den där middagen ... åtminstone som en fluga på väggen! Alltid skulle jag väl snappa upp något!


En bonusfråga vill Mia också ha svar på:  Jag fyller snart år, vilken bok måste finnas med på min önskelista?
Har du inte läst "Två systrar" av Åsne Seierstad så är den ett måste! Men även de tre andra kring bordet har skrivit fantastiska böcker. Och "Ers Majestäts olycklige Kurt" tröttnar jag aldrig på att rekommendera. Av Lena Ebervall och Per E. Samuelsson.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Jag bjöd nog in en författare som inte lever längre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fick man förmodligen ... ser att du valde Pratchett. Och så många böcker som han skrivit hoppas jag att han får stå för middagsnotan!

      Radera
  2. Seierstads bok har jag inte läst

    SvaraRadera
  3. intressant kvartett. du skulle naturligtvis vara med i diskussionen. har faktiskt inte läst något av Seierstad

    SvaraRadera
  4. Det var en rolig fråga! Själv skulle jag nog gärna vilja äta middag med J. K. Rowling, Jo Nesbø, David Lagercrantz samt Jan Guillou (som jag inte gillar);-)
    Gänget av Katarina Wennstam har jag läst - urbra bok!

    PS. Guu så svårt det kan bli att få mejlkontakt;-) Skickar mejlet igen till din hotmailadress. Har som sagt inte fått mejlet tillbaka, så det är mystiskt. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den jag helst möter i den kvartetten är Harry P:s mamma. Och jag har fortfarande inte fått mail ..........................

      Radera
  5. Det tror jag skulle bli en trevlig och intressant middag.

    SvaraRadera
  6. Låter som en middag som kan bli intressant.

    SvaraRadera
  7. Vilken intressant middag. Hade gärna kommit. Det känns som om samtalet hade varit väldigt givande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det kunna bli givande! Finns förvisso fler man skulle kunnat "bjuda" men nu gällde det ju fyra.

      Radera
  8. Astrid Lindgren hade varit intressant. Wennstams böcker har jag läst alla utom den sista, de är riktigt spännande men lite otäcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wennstam regerar i egen nisch, så är det.

      Radera
  9. Åsne Seierstad har jag i varje fall läst en bok av (Bokhandlaren i Kabul). Gillar böcker med samhällsengagemang och patos, så tar till mig de andra författarnamnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska strax ta tag i hennes bok om Utöya-galningen.

      Radera
  10. Chimamanda Ngozi Adichie skulle nog bli ett intressant möte!

    SvaraRadera
  11. Bäddat för en trevlig och intressant middag! Och jag håller med dig, olycklige Kurt är otroligt gångbar. Tänker på honom lite nu och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så tänker man på vad ett par för trånga byxor kan leda till, eller hur??? :-D

      Radera