lördag, februari 01, 2020

Just nu i februari

Just nu läser jag, kanske sist av alla, Karin Smirnoffs "Jag for ner till bror". Gruvlig historia som är svår att lägga ifrån sig. Men hu för bilden av svensk glesbygd: alla super, alla ligger med alla, barn, kvinnor och djur misshandlas, ingen är glad, till och med vädret är konstant dåligt ...

Just nu tittar jag på den otäcka, alldeles för verklighetsnära tv-serien "Kalifat", som sänds i SVT1 på söndagar och finns i SVT Play. En veritabel nagelbitare! Jag är övertygad om att manuset skrivits efter att författarna liksom jag läst och gripits/skrämts av Åsne Seierstads reportagebok "Två systrar". Ämnet är superaktuellt och något som faktiskt angår oss alla, eftersom radikal islam sprider sig och ingen verkar veta hur man hejdar den utvecklingen (vilket jag alltså önskar skulle ske, för tydlighets skull). Samtidigt brottas politikerna med hur man ska hantera svenska kvinnor och barn som hamnat hos IS men vill tillbaka hem, precis som i tv-serien.


Just nu lyssnar jag på "Doktor Bagges anagram" av Ida Jessen (uppföljare till "En ny tid"), uppläst av Jonas Karlsson och förpackad som radioföljetong. Har precis börjat.


Just nu längtar jag efter en promenad i solsken.


Det är bloggen Kulturkollo som infört den här sortens månadsuppdatering. Tänkt att plockas upp den första lördagen i månaden, så nu var det dags! Välkommen februari!


Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Det var mycket rysligheter du utsätter dig för!

    Och jag konstaterar hur glad jag är för det lilla kommatecknet! Vilken hemsk mening det blev när man som jag mentalt råkade ta bort kommat efter alla på tredje raden och bara läste raden, inte hela meningen. För mig blev det så här:
    " ... alla super, alla ligger med alla barn, kvinnor och djur ..."

    Trött i dag, då händer det konstiga saker där uppe i knoppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där skiljetecknen är väldigt viktiga ...

      Radera
  2. "Jag for ner till bror" såg jag på Akademibokhandeln, och då både Giolito och Nesbö lovordat boken, måste det ju vara någon slags kriminalroman, som jag definitivt ska läsa. Påminner om Mikael Niemis böcker.
    "Kalifat" är skrämmande, och jag kan mycket väl tänka mig att serien är verklighetsbaserad. Tjejen som spelar Pervin är en fantastiskt duktig skådespelerska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska läsa fortsättningen också, av Smirnoff alltså. Och en sorts krimmare är det. Många är bra i "Kalifat" men visst är det ruggigt?!?

      Radera
  3. "Jag for ner till bror" låter förfärlig, men min mor (Västerbottning) älskade den. Jag övergav Norrlandsromanen som genre efter "Hohaj"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är bra, men jag älskar den inte! Det är faktiskt rätt gott om norrlandsromaner - Sara Lidman, PO Enquist, Torgny Lindgren, Mikael Niemi - man kan fortsätta rada upp många namn!

      Radera