lördag, februari 29, 2020

Dagens ord 71


DAGVILL

-Det betyder att man inte har koll på tidens gång ... alltså upptäckte jag just innan jag skulle gå och lägga mig i går kväll att jag legat en dag fel hela dagen. Trodde bergsäkert att skottdagen, alltså den där extra februaridagen som vi får alldeles gratis vart fjärde år, inföll igår. Men när jag skulle byta blad till mars i almanackan som hänger i köket insåg jag mitt misstag. Det är i alla fall skönt med misstag som faktiskt är helt betydelselösa! 

6 kommentarer:

  1. dagvill har jag nog varit hela livet... har till och med missat sonens födelsedag när han var i skolåldern!! Oförlåtligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan ... ja det var ingen bra dag att glömma! Men det har antagligen inte hänt fler gånger - eller?

      Radera
  2. Bättre före var än efter snar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nytt uttryck för mig - stämmer absolut

      Radera
  3. Hahaha! Har förstått att många pensionärer drabbas av "sjukdomen dagvillhet" (rödkrull). Men som du säger det är ju ofarligt och smittar inte;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev nåt med "sportlovsledigheten" som jag faktiskt fick en släng av ... och sen är det ju de facto så att den där dagen bara kommer vart fjärde år ...

      Radera