torsdag, februari 13, 2020

Inför bokrean

Helgfrågan denna vecka tar sikte på stora bokrean, som bryter ut den 25 februari. Mia i bokhörnan undrar: Har ni kollat in rean och förbokat några böcker?

Jo, jag har kikat lite på utbudet och hittat en hel del jag är sugen på. Margaret Atwoods uppföljare till "Tjänstekvinnans berättelse", till exempel. Men den skulle aldrig falla mig in att förboka, i den mån jag ska köpa någon bok är jag säker på att den finns kvar, även om jag då missar eventuell förstadags-rabatt. Fast som vanligt är ju min ambition att INTE handla ... det brukar gå sisådär.

En liten bonusfråga smyger också med: Vad längtar du efter?
Jag längtar efter mera ljus och lite värme. Skulle gärna dra  iväg till sydligare breddgrader. Tittar avundsjukt på väderkartorna som meddelar att man har 24 plus på Kanarieöarna. Där är ju inte jag, dock.

Copyright Klimakteriehäxan
 

21 kommentarer:

  1. 24 grader vore himla nice, men idag fick vi lite sol dock blåste det kalla vindar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blåser ju alltid nu för tiden!!!

      Radera
  2. längtar ingenstans, soligt på Hisingen ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov har vi sett solen flera dagar även här på östkanten!

      Radera
  3. funderade också lite på Gileads döttrar

    SvaraRadera
  4. Börjar bokrean den 21 februari? I min katalog från Akademibokhandeln startar den först den 25...
    Boken du visar vore absolut intressant, om den var på engelska. Har sett tv-seriens första del och väntar nog på fortsättningen där.
    Soligt var det ju idag, ljust också, men 24 grader var det ju inte direkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill också hellre läsa Atwood på originalspråket. Då heter boken "The Testaments". Men den är mycket billigare på svensk rea ... Har (förstås) sett alla tv-delarna.

      Radera
    2. Om datumet: såg inte att jag hade skrivit fel. Den 25 är det. Fast det är klart att den på sätt och vis redan är igång, eftersom folk skriver och beställer och reserverar i förväg ...

      Radera
  5. Jag har nog aldrig läst något av Atwood. Men Gileads döttrar fick ju Bookerpriset, så den är säkert läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är alltid läsvärd, hon är faktiskt lysande, så där har du en del att ta tag i! Rysligt produktiv är hon också!

      Radera
  6. Gileads döttrar har jag nyligen läst, mycket bra! Fast jag lånar ju uteslutande på bibliotek istället för att köpa. Förutom rec.ex. då, men har varit tunnsått med sådana senaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt att nyttja biblioteket men just den där boken trodde jag det var årslång kö på?

      Radera
  7. Atwood var det länge sen jag läste något av. Blir nog inte några bokrea köp, lånar mest på mitt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fulla bokhyllor behöver förstås inte fyllas på ... men hu så svårt det är, både att låta bli att handla på rean och att rensa!

      Radera
  8. Mmmm, ljuset är på väg tillbaka och det är verkligen skönt. Den här vintern med sin snöbrist har varit den mörkaste någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är onekligen ljusare med lite vit snö på marken - tror vi har haft det ungefär två dar ...

      Radera
  9. Måste säga att jag tycker väldigt mycket om Atwood så jag funderade på den också. Ljus är aldrig fel. Jag ser den blå himlen svagt bakom molnen idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att jag läst något av Atwood jag inte gillat faktiskt. Mästerlig! Jag har velat ge henne Nobelpriset i flera år, men det har inte akademin ...

      Radera
  10. Den boken fick jag i julklapp, så den tänker jag läsa i år.

    SvaraRadera