tisdag, februari 11, 2020

Kärlek med förhinder

När Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg bestämmer Ugglan & Boken att tisdagstrion ska bestå av böcker om kärlek med förhinder. Förvisso ett inte särskilt originellt tema om man tittar i bokhyllan. 

Som så ofta börjar jag hos Selma Lagerlöf. Visst är hon numera en person som förknippas med kvinnliga livskamrater, men när man läser hennes memoarer finns han ju där: Studenten. Den mycket unga Selma blir jättekär men han ser henne aldrig, förlovar sig snart med en annan flicka och Selma, som inte ansågs söt och dessutom haltade när hon gick, fick försöka glömma honom. Man får hoppas att hon gjorde det så småningom. Memoarerna, som är i tre delar och kallas Mårbackasviten, är fantastisk läsning.

Av senare datum och väldigt annorlunda är historien i "Kvinnan på tåget" (The Girl on the Train) av Paula Hawkins. Eftersom det väl egentligen är en deckare får man inte förstöra något för den som ännu inte läst, men olycklig kärlek är en viktig beståndsdel och upplösningen underbart överraskande!

Brittiska Jojo Moyes skriver väldigt lättläst och man dras verkligen snabbt in i hennes romaner. Hon lämnade journalistkarriären och blev författare på heltid i början av 2000-talet. "Livet efter dig" (Me Before You) blev hennes stora genombrott 2012 och nu finns flera uppföljare att plocka upp för hennes stora fanklubb. Succéboken handlar om den handikappade Will som bestämt sig för att dö, men på vägen dit behöver en personlig assistent. Lou tar jobbet, kärlek uppstår men Will står fast vid beslutet om att avsluta sitt liv. 

Det där är alltså en trio som verkligen heter duga, och historier som framkallar många olika känslor hos sin läsare. Fast jag skulle med lätthet kunna utöka trion till en hel liten orkester, för kärlek med förhinder finns i så många böcker!

Copyright Klimakteriehäxan

36 kommentarer:

  1. intressanta val, Moyes väntar i bokhyllan, om det inte lyckas i Hawkins så har du väl ju avslöjat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte riktigt men nej, jag har inget avslöjat om "Kvinnan på tåget", lovar!

      Radera
    2. om kärleken lyckas segra...?? ❤️

      Radera
    3. Ja se det berättar jag ju inte om, det vore ju korkat!!!

      Radera
  2. Alltid roligt när Lagerlöf får vara med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur!!! Hon får ofta det, hos mig ...

      Radera
  3. Kvinnan på tåget har jag läst, gillade den. Livet efter dig har jag bara sett som film. Av någon anledning så funkar romantik mycket bättre på film för mig :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det kärlek med förhinder i kvinnan på tåget och ett enormt förhinder i Jojo Moyes bok. Mårbackasviten har jag just läst. Så glad att jag köpte den på bokrean förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att du köpte den! Så väl använda pengar!

      Radera
  5. Livet efter dig, snacka om näsduksåtgång. Vill läsa Kvinnan på tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ingen skrattfest precis ...

      Radera
  6. har läst alla tre, faktiskt. visst är det ganska sällan en läser om lycklig kärlek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog är väl den med förhinder flitigare representerad i litteraturen?

      Radera
  7. Ja, nej alltså... Har man (läs: jag) inget vettigt att säga är det nog smartast att inte kommentera eller hur;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kvinnan på tåget" bprde du ge en chans.

      Radera
  8. Har läst och gillat alla tre :)

    SvaraRadera
  9. Har läst alla tre böckerna som kretsar kring Livet efter dig, den första är den bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst annat av Moyes. Hon är bra.

      Radera
  10. Kvinnan på tåget är den enda jag har läst. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moyes är en lättläst och skicklig skribent, finns många titlar att välja på!

      Radera
  11. Livet efter dig är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid olästa böcker att ta tag i om och när tiden räcker till.

      Radera
  12. Det är faktiskt bara Moyes jag läst.

    SvaraRadera
  13. Livet efter dig är väldigt bra. Kvinnan på tåget har jag visst bland mina olästa kom jag på.

    SvaraRadera
  14. Jojo Moyes gillar jag, även om jag tycker några andra är bättre än Livet efter dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sophies historia" tyckte jag var en höjdare. Kanske den första jag läste av henne.

      Radera
  15. Överraskande slut brukar ju kunna vara lyckat, så Kvinnan på tåget kanske vore något att kolla upp lite närmare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var en riktigt bra bok!

      Radera
  16. Lyssnar just nu på min första bok någonsin av Lagerlöf, gösta berlings saga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas med en bra röst! Bra historia är det hur som helst.

      Radera
  17. Har bara läst första boken i Mårbacka-sviten, men nu blir jag sugen på att läsa resten också. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det. Du ångrar dig inte. Jag vill läsa om alltihop, men var finns tiden???

      Radera