fredag, februari 21, 2020

CITAT om fläckar

"Vill värden använda saker som kostar tusentals kronor, och vara garanterad att inga fläckar kommer att uppstå, ja då får den nog spara dem till ett tillfälle då det bara serveras vatten och pasta utan sås. Men vilken tråkig tillställning det skulle vara."

- Sofia Larsson, så kallad etikettexpert, svarar i Svenska Dagbladet på frågor från tidningens läsare. Idag är det en som undrar hur man gör när gäster spiller vin eller åstadkommer annan skada under ett kalas. En olycka händer ju som bekant så lätt, och roligt är det förstås inte ... men svaret tycker jag var rätt skojigt!

6 kommentarer:

  1. Jo, det är ju sant. En olycka är en olycka.

    Men vad gör man när en gäst beter sig illa och har sönder något för att den är oförsiktig eller för full? När en gräns är passerad? Den har jag sett hemma hos andra, inte roligt.

    När vi var unga var det ett par som vi umgicks väldigt mycket med. Han var hopplös när det kom till glas. Han kunde stå med glaset i handen och det liksom bara gled rakt i genom och så krasch på golvet. Vet inte hur många som mötte sitt öde på det viset. Det var inga dyra glas men man behöver dem ju ... Han gick till slut och självmant köpte ett paket nya! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog bli rätt påfrestande även goda vänner emellan. Jag blev t ex inte glad när jag hade lånat ut min lägenhet. Gästen hade sönder fint Orrefors-glas och en pryl till, låtsades som om inget hänt.

      Radera
  2. ingen aning, känner inte såna... men spiller själv mat i små mängder på mina stora (?) bröst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt gjort! (men nog känner du väl andra som spiller också?)

      Radera
    2. de som spiller är under 4 år ❤️

      Radera
    3. Och så du själv, då. Jag spiller också ...

      Radera