onsdag, oktober 06, 2021

Fråga som så gott som alltid får fel svar

I morgon är det dags igen. Framgångsrika författare världen över hoppas få det där historiska telefonsamtalet från Stockholm, det som berättar att stor ära och en hyfsad penningsumma nu bara är att håva in. 

Enligt O ställer veckans kulturfråga, som till och med är en dubbel: Vem vill du se som vinnare av Nobelpriset i litteratur i år? Jag vill ju alltid att Margaret Atwood eller Joyce Carol Oates ska få det. Upprepar detta envist, år efter år. Och Chimamanda Ngozi Adichie och Jennifer Clement ska ha det fast kanske inte riktigt än. Men jag får ju aldrig min vilja igenom!

På önskelistan.
Och så uppföljarfrågan
då: Vem tror du vinner? Det är den fråga som så gott som alltid får fel svar. Ja vad finns det för exotisk poet jag aldrig hört talas om, än mindre läst, som akademien kan ha vaskat fram? Dock ser jag att franska Annie Ernaux finns med bland favoriterna. Det vore verkligen roligt, henne gillar jag och den nya romanen "En flickas memoarer" (Memoire de fille) ska jag önska mig i födelsedagspresent! 

Kanske hamnar även "Åren" (Les annees) på önskelistan. Den har några år på nacken men kom på svenska först nyligen. En enda av Ernaux' böcker har jag tragglat mig igenom på originalspråket, men det kostade på trots att hon skriver föredömligt kort och koncentrerat ... så ja tack till översatt version.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Idel kvinnliga kandidater hos dig, och det är inte alls fel. Men det blir nog en man som vanligt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi, vill vi, törs vi? Ja, vi kan, vi vill och vi törs ... heja tjejer! (men du har antagligen rätt, det blir en manlig som får äran)

      Radera
  2. Oates har jag gett upp om. men den mångsidiga Atwood som just kommit ut med en diktsamling borde verkligen få priset äntligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kunde få dela ... men när man gav priset till Alice Munro tror jag hon kom i vägen för Atwood.

      Radera
  3. Åren av Annie Ernaux gillade jag, skulle vara kul med någon helt “ny” författare som Nobelkommittén hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar de förvisso lyckas med ...

      Radera
  4. Gillar dina kandidater, men tror nog också att de unga får stå tillbaka ett tag. Atwood hade varit fint och om ursprung inte ska spela någon roll borde det inte heller ha betydelse att Munro fått priset.

    SvaraRadera
  5. Visst är det imorgon som nobelpristagaren i litteratur offentliggörs!?
    Har ingen åsikt alls, då jag inte är insatt. Vet bara att varje gång namnet offentliggjorts hade jag aldrig hört talas om pristagaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ofta i gott sällskap därvidlag!

      Radera
  6. Har inte läst Ernaux än, men hon har legat på läslistan ett bra tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en författare jag hittat tack vare ett specifikt omslag (på boken "Passionens tid")! "Kvinnan" har ju spelats som teater också.

      Radera
  7. Instämmer i dina förslag till att någon av dessa ska få Nobelpriset i litteratur. Tyvärr fick ju aldrig Astrid Lindgren priset och det ser jag som en bedrövligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer - undrar vad hon tänkte om det, om hon alls tänkte om det???

      Radera
  8. Jag ska se till att ha telefonen inom räckhåll! ☎️

    SvaraRadera