fredag, oktober 22, 2021

Kulturkonsumtion

Dags att ropa "Äntligen fredag!" igen och rakt ta sig an de fem frågorna från Elisa Matilda, som denna gång handlar om kulturkonsumtion.

  1. Vart går du helst för att se konst? Glider gärna in på något litet galleri som kommer i min väg, kanske i Gamla Stan, kanske på Hornsgatspuckeln. Men går också gärna på museum och större konstutställningar. Och Åmells konsthandel är en oas i Stockholm.
  2. Vad såg du senast på bio? "The Father" med Anthony Hopkins. Första filmen på bio för mig sedan våren 2020.
  3. På vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll? En mindre krog med god mat passar mig bra. Mat är kultur!
  4. Vilken bok kom senast i din ägo? "Gengångare" av Jo Nesbø, på cd.
  5. Vem ser du gärna på scen? Har inga defnitiva favoriter, men Marie Göranzon och Henrik Dorsin gör aldrig bort sig. Saknar fortfarande Cornelis och Monica Z. Hade gärna suttit i publiken i går kväll när Rigmor Gustafsson och Magnus Lindgren hade konsert med Bielefelder Philhamoniker, i Tyskland.
Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. Roligt när kulturen börjat vakna till liv, köpte julkonsertbiljetter till makens födelsedag, säg inget...

    SvaraRadera
  2. Ja, här är nyöppning på kulturen, så jag har inte så mycket att komma med, med pandemi i bakfickan. Och liten, tidigare stängd, stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog öppnare även hos dig snart!

      Radera
  3. Jeg tenkte også jeg skulle se The father,men det ble liksom ikke tid før den ble tatt av på den kinoen som var nærmest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stark film, bra kådespeleri. Tror du inte chansen återkommer?

      Radera
  4. Vi börjar alla söka oss ut ur våra iden nu, så det lär bli mer kultur framöver. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt skönt att det lossnat lite. Ha en fin helg du också!

      Radera
  5. Håller med övriga om att det är skönt att vi kan få komma ut och konsumera lite kultur nu.

    SvaraRadera
  6. lite kroghäng en fredagskväll vore inte fel. Marie Göranzon är en fantastisk skådespelare

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god matbit, ett glas vin - sen gärna nåt med Marie G ... vilket bra recept på en bra kväll!

      Radera
  7. Ibland är jag avis på storstadsbornas utbud av kultur. Sen tänker jag efter, hur mycket nyttjade jag möjligheterna när jag bodde i Stockholm? Men, då var jag nog för ung och hade helt andra intressen. Nå, det finns tack o lov så många olika medier via vilka man kan ta sig en sup kultur när man vill! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant: man är faktiskt dålig på att utnyttja möjligheterna.

      Radera
  8. Du hänger med betydligt bättre än jag, åtminstone vad gäller biobesök och krogbesök på fredagar. Det har absolut sina fördelar att bo på Söder där urvalet av roliga och trevliga kvarterskrogar och finkrogar är stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, vi har nära till en rad bra krogar som serverar mat utan lyxpriser. Välkommen hit!

      Radera
  9. Vilken dröm att ha sett Monica Zetterlund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista gången var nog på Jazzfesttival på Skeppsholmen. Hon var magisk.

      Radera
  10. Kul med dina svar- Funderade själv denna gång. Inte alltid jag gör det.
    Ditt svar på nr 1 och 3 kunde jag också svarat och lagt till Fotografiska.
    "The Father" har jag sett men senast var Bond och i tur är filmen om Lena Nyman.
    Cornelis och fred Åkerström såg och lyssnade jag på under gymnasietiden när de var på vispråmen Storken. Ofta då med Anne Louise Hanssom med.
    Monica Z och Lena Nyman var ju också outstanding på många sätt.
    Marie Göransson gillar jag också. Kul nu att mycket öppnar så det vill att boka biljetter.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena-filmen vill jag också se, och Tove! Lena Nyman gav mig en enorm teaterupplevelse, glömmer aldrg "Om sju flickor" på Dramaten. Och Cornelis - tänk, showen Getinghonung på Börsen ... Jag är dock usel på att boka biljetter, svårt att bestämma jättelångt i förväg när det passar att gå.

      Radera
  11. Bor en i Stockholm så finns det hur mycket kultur som helst, och ställen att hänga på. Och nu öppnar ju allt upp vilket förstås är trevligt. Marie Göransson är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov öppnar man inte bara i huvudstaden!

      Radera
  12. Visst är mat kultur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! (sade hon och bet i en macka med leverpastej och gurka)

      Radera
  13. 'The Father' skulle jag väldigt gärna se. Mina kolleger på Minnesmottagningen gick och såg den tillsammans, men då var jag i Skåne och kunde inte följa med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra film, fast inte nån feelgoodrulle precis.

      Radera
  14. Åmells konstgalleri besöker jag online :) - men egentligen borde jag ta mig till stan (Stockholm) o gå in irl o titta. Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åmells ligger centralt, man går in gratis och det är lagom stort/litet - mycket bättre kan det inte bli för den som är sugen på lite konst.

      Radera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Tog bort den förra kommntaren eftersom det blev flera stavfel.
    Visst känner man sig gynnad som bor i Stockholm och har tillgång till ett så stort utbud av kultur. Lustigt att du nämner Åmells. Jag vet var det ligger, men har inte fattat att man kan besöka det utan att vara spekulant.

    SvaraRadera