torsdag, april 28, 2022

Där står det en liten gubbe ...

Det står en liten gubbe (kanske 25 cm hög) och trycker vid staketet utanför Ungerns ambassad på Djurgården i Stockholm. Gatan heter Nobelvägen och gubben har näsan vänd mot Nobelparken. Gubben är ingen mindre (jo, liten men stor ändå förstås) än Alfred Nobel.

Originalet. Rätt likt va?

Gubben är förstås ett konstverk, gjort av Mihály Kolodko. Han är  skolad i att skapa klassiskt monumentala statyer och kommer ursprungligen från Ukraina, men han flyttade till Ungerns huvudstad Budapest för några år sedan. 

Alfred Nobel är inte den enda "kändis" han har avbildat i miniformat. De små statyerna, oftast gjutna i brons, dyker plötsligt upp här och där, var än han befinner sig, och graffitikonstnären Banksy är en stor inspiration. 
Den mindre formen gör det enklare, och jag undviker museer och exklusiva gallerier. Det ska vara öppet för alla! säger skulptören i en intervju i tidningen Mitt i Östermalm. 

Statyn av Alfred Nobel tog en och en halv månad att göra, vilket enligt Kolodko är ganska snabbt. Den kom på plats för ett par år sedan, men den är svårupptäckt både på grund av sin storlek och den undanskymda placeringen. Jag kan väl inte påstå att farbror Nobel är värd någon jätteomväg precis, men det var kul att springa på honom!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. intressant! Den lille mannen har fått att läsa en och annan författare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har han ju, på sätt och vis ...

      Radera
  2. Abdulrazak Gurnah är i Gamla stan nu... läste jag i Göteborgs-Posten, kanske du mött honom också

    SvaraRadera
  3. Mycket ovanligt med små gubbar, tycker jag för min del, då jag ännu inte sett någon. Men Alfred Nobel i stort format har jag sett ett par gånger i Karlskoga och tom bott på hans hotell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte var hans andra små gubbar står, denna var min första också!

      Radera
  4. Tänk, här har jag missat Alfred i alla år. Dock har jag sett en del annat i skulpturväg här längs Nobelvägen. Men ska ta en extra titt nästa gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Alfred har nog inte stått där men än ett par år, som jag fattat det. Tror att de flesta missat honom, faktiskt!

      Radera