onsdag, april 06, 2022

Jag hinner ju aldrig ikapp!

Vilken favoritförfattare har du "tappat bort"? Se där en verklig samvetsfråga som är Veckans kulturfråga från Enligt O.

Önskar att jag kunde svara med bara ett namn, men i rådande tider av lässvårigheter – de har suttit i märkvärdigt länge den här gången  kan jag snabbt konstatera att det måste handla om flera. Och då blir det författare vars böcker jag absolut har gillat.

Flera svenska storsäljare hör till denna skara: av Fredrik Backman har jag nu tre titlar att "hämta in", av Anders Roslund lika många. Kommer vi till Håkan Nesser handlar det nog om ännu fler. Produktiva herrar alla tre, så inte kommer jag att hinna ikapp innan deras nästa opus finns i handeln. 

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Favoritförfattare alla du nämner, men läser gör jag dessvärre inte längre, men deras böcker finns tackolov att lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Nesser läser själv och gör det bra!

      Radera
  2. Jag tänker inte ens försöka - det är förmodligen MASSOR!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Backman har jag ju läst ett par av, oläst Himmel över London av Håkan Nesser väntar i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den Nesser-boken tycker jag - förlåt - är en av hans sämre ...

      Radera
  4. Det kan vara svårt att hålla jämna steg med Fredrik Backman :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sannerligen! Rak karriär från blogg till storsäljare!

      Radera
  5. Gillar Backman. Han kan både skriva djupt, fnissretande och spännande.
    Roslund är också bra... mänsklig och spännande.
    Gillar vardagsnära författare. //Anna-Lena

    SvaraRadera
  6. Åh, jag blir trött i huvudet bara jag funderar på att börja tänka efter. Det går inte. Jag läser och läser - men det finns lika många kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det kommer det alltid att göra ... troligen fler ... :-D

      Radera
  7. jag har också produktiva författare som det är svårt att hålla takten med. men en får inte låta sig forceras. då blir det fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får hacka i sig att det inte finns tid till allt.

      Radera
  8. Ja, det är nog många hos mig också. Finns ju också så många författare jag gillar. Men å andra sidan är jag inte alltid lika förtjust i alla böcker som mina favoritförfattare skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore väl konstigt om en skribent alltid vore lika bra? Tror jag inte någon klarar faktiskt.

      Radera
  9. Hahaha! Jag får väl inte säga det högt, men här ligger jag aningen före dig.
    Av Fredrik Backman har jag läst alla förutom den sista. Missade den på bokrean. Är ikapp med Anders Roslunds böcker (föga förvånande;-) ) och Håkan Nesser är inte någon av mina favon. Min man däremot är någotsånär up-to-date med den författaren;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du visst basunera ut! Det är väl inte någon tävling? :-D
      Nesser är i mitt tycke rätt ojämn men hans Barbarotti-serie gillar jag rakt av.

      Radera
  10. Håkan Nesser tillhör de författare jag läste mycket av tidigare, men helt tappat bort de senaste åren. Tack för påminnelsen! Av Backman har jag senaste boken oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag har minst två Backman på vänt ...

      Radera