torsdag, april 28, 2022

Vår glömska är Putins vän

Nog är det märkligt. Människan tycks kunna anpassa sig till allt.

Nyss var vi alla uppfyllda av Ukrainas blodiga öde. Rapporterna från kriget dominerade alla medier, varenda människa pratade om det, fällde några tårar faktiskt, vi sörjde, förfasade oss och skickade en slant till en hjälporganisation för att i någon mån lindra det dåliga samvetet. Idag verkar kriget vara en normal del av vår vardag. /.../

Att glömma är alltför lätt. Vår glömska är Putins vän. Ska vi verkligen låta det ske, igen och igen? Måste vi inte, i vår vardag, fortsätta tänka på – och protestera mot – det smutsiga kriget ryssarna för i Ukraina? Jo det måste vi! ./.

Du läser hela min text om hur vardagen kommit åter på News 55, klicka här. Öppen för gratis läsning första dygnet innan den bara kan ses av prenumeranter.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Har läst ditt inlägg på News 55, perfekt uppfattat. Jo, människor har en förmåga att tränga undan obehagliga saker när de inte är heta och nära. Klart att glömska är Putins vän.

    Likaväl är Aleksej Navalnyj Putins fiende nummer ett. Jag har länge följt Navalnyjs Instagram och nu finns det två filmer med honom på SVT Play.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg en häromkvällen. Mycket intressant. En modig man.

      Radera
  2. Nej, här på Gotland kan man inte glömma, vi ligger ju i riskzonen om Sverige dras in i nåt skit. Därför hoppas jag på att vi går med i Nasa så att man kanske får en del hjälp OM.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nato-frågan är rätt krånglig, kan jag tycka, men nu ser det ju ut som om vi ska be om inträde. Hoppas att det funkar!

      Radera
  3. Har tänkt i de spåren också. Numera är Ukraina sällan förstanyhet. Och skänka pengar, nej... det har vi ju redan gjort....
    Samtidigt tycker jag att västvärldens ledare beter sig dandlådemässigt i många avseenden. Putin beter sig gränslöst illa, men det blir ju inte bättre om det ska hämnas ( sanktionetas) så fort han hittar på någon mer "dumhet".
    Putin är ju inträngd i ett hörn. I stället borde man prata med honom, lugnt och vänligt. Gång på gång. Till slut mjuknar den värsta!
    Sandlådekonflikter trappas upp mer och mer, och snart är värsta kriget igång. Naturligtvis bär Putin det största ansvaret!, men de som "kastar sand tillbaka" är också delaktiga.
    Nato? Nej tack! Absolut inte i detta skede. En skadeskjuten björn ska vi inte reta i onödan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, du tror att Putin kan talas till rätta ... önskar så att du har rätt! Men hittills har han inte visat minsta tecken på det.

      Radera
  4. Kan berätta att Ukraina fortfarande är nyhet nummer 1 på BBC, konstigt egentligen, men så är det. Människan är ju ett vanedjur så hon bryr sig inte längre. Ungefär som Covid slutade att existera samma dag som Ryssland gick in i Ukraina.
    Personligen slutade jag ganska tidigt att sluta lyssna på alla mardrömsreportage om Covid. Nu är det återigen dags att sluta lyssna. Orkar bara inte.
    Nato just nu - är väldigt tveksam om det är så smart. Å att göra det samtidigt som Finland - retar inte det bara upp Ryssland???
    Nej, jag vet inte...
    PS. Bra skriven krönika! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är svårt att härda ut, jag instämmer. Fast man måste ju ändå hänga med!
      Tack för beröm, kul att du läste.

      Radera
  5. Jo, vi måste handla och tänka- Tack för en väldigt bra text på alla sätt- Funderade på en krönika jag läste i veckan om att det är de äldre som fortfarande är i farten på Norrmalmstorg på måndagarna- De äldre som kommer från inte minst Estland och de baltiska staterna som varit under ryskt herravälde i många år. Här är vi så vana vid vår frihet och har tagit dne för givet-
    Sverige övar med Nato, har gjort så i många år , samarbetar m.m- Varför gör vi det om vi inte vill gå med. Norge och Danmark bestämde sig tidigt att gå med och där har man upplevt andra värdskriget så man har erfarenhet av vad riktig hjälp är.
    Man kan ju inte i Sverige låta Putin diktera våra val . Tycker jag . Men vi är alla olika- Men jag är fostrad i att länders och människors frihet är viktig att stå upp för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt gå till Norrmalmstorg (har ju åldern inne ...) men det har int blivit av. Inte vet man om såna där yttringar har minsta effekt heller, men det ska naturligtvis inte hindra - denna måndag är det tandhygienisten som är mitt hinder ... I Nato-frågan vacklar jag. Tack för att du läste - och gillade - min krönika!

      Radera
  6. Jag har gått åt andra hållet, blivit i det närmaste besatt av kriget. Jag plöjer tidningar, youtube, twitter , nyheter på nätet, både finska och svenska, och blir helt utmattad. Kan säga att jag inte alls mår bra av att fokusera så mycket på alla hemskheter som händer. Vända och vrida på tänkbara scenarier, läsa om olika flyktingöden, om massakrer. Glömma? Inte för en sekund! Men nog skulle jag ibland vilja hitta stopp-knappen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, ja självklart kan det bli jättejobbigt att ta in allt. Det är väl därför så många plockar fram skygglapparna.

      Radera