tisdag, mars 12, 2024

Mmmmmm ...

Mmmmmm ... sa Yvonne Lombard när reklamfilmen för en viss chokladsort visades på biograferna en gång i forntiden. I dag kan vi säga MMMM om vi hänger på Ugglans initiativ och letar upp en boktrio enligt principen Böcker med titlar som börjar på M.

"Min mormor hälsar och säger förlåt" är enligt mitt sätt att se Fredrik Backmans allra bästa roman (hittills, och med reservation för att jag har en eller två av hans senare oläst). Han har byggt upp den genialt, läsaren dras med, man känner med bokens personer.

"Midnatt råder över Kullahalvön" av Helena Stjernström är en humoristisk och fyndig historia med en präst som tröttnat på sitt kall i huvudrollen. Och även i mysig skånsk miljö dyker bovarna upp! En härlig skröna, del två i en serie, men delarna kan läsas fristående.

"Mordet på Orientexpressen" (Murder on the Orient Express) är en klassisk pusseldeckare av Agatha Christie. Jag tänker ofta att jag borde läsa den igen. Hercule Poirot, Christies klurige polis, är med förstås. Tåghistorien har rullat som film i flera versioner.

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Svar
    1. Mordet på Orientexpressen visas i svtPlay just nu:

      https://www.svtplay.se/video/8qyXB2R/mordet-pa-orientexpressen

      Radera
    2. Ska kanske klicka igång den ...

      Radera
    3. med: Albert Finney, Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery m.fl.

      Radera
  2. Mordet på Orientexpressen är den enda jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag minns den så himla dåligt!

      Radera
  3. Mordet på Orientexpressen är klassisk. Jag kommer ihåg hur förvånad jag blev över upplösningen när jag läste den första gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här sitter jag och minns inte alls hur den slutar!

      Radera
  4. Backman och Cristies böcker har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trions "mellanbok" passar bra om man vill ha något lättläst och underhållande och dessutom med en lite klurig intrig!

      Radera
  5. Min mormor hälsar och säger förlåt har jag i min trio också. En fantastisk bok.

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig om Backmans böcker. Kollade precis och kunde nöjd konstatera att jag har läst alla hans böcker.
    Agatha Christie har aldrig varit en av mina favvon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller riktigt AC-frälst. Och ska ta igen det jag har kvar av Backman. Snart.

      Radera
  7. Anonym9:01 em

    Morden på orientexpressen var bra läsupplevelse. Tack för övriga tips! / bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att jag verkligen borde läsa den igen. Eller åtminstone se filmen ...

      Radera
  8. Backman och Christie har jag läst. Och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätta att gilla båda två, fast de är väldigt olika!

      Radera
  9. Jag skulle också vilja läsa Mordet på Orientexpressen - jag är faktiskt inte helt säker på att jag läst boken, utan kanske har jag bara sett filmatiseringar... Hm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lätt så! Men oftast är nog boken bättre än filmen - hur det är i det här fallet vet jag inte!

      Radera
  10. Mittenboken där har jag inte läst, känner inte heller till författarnamnet, tack för tips!

    SvaraRadera