söndag, mars 31, 2024

SELFIE om blommor

Måndag och det är dags för ännu en SELFIE! Det här är den fjortonde i ordningen av årgång 2024  hur många tror ni att ni tål? Poängen är alltså (för nytillkomna, jag noterar förtjust att de dyker upp) att vi kompletterar bilden av oss själva som vi redan gett i Blogglandia, men att vi den här gången inte behöver ta en kamera till hjälp för nu handlar det om en SELFIE i ord, även om man naturligtvis kan använda foton! Jag dukar upp med ett gäng "nyckelord" på ett nytt tema varje vecka, ni skriver ett inlägg på egen blogg, med svar på de sex olika punkterna och lägger sen in kommentar här  glöm inte det  med länk. 
Det kan handla om i princip vad som helst, men just i dag är ämnet ett som ligger mitt hjärta nära: blommor. Snart är det full fart på dem (olika förstås beroende på var man bor i detta avlånga land)! Ser fram emot många kul och blommiga SELFIEs!

1. Den snittblomman köper jag: Tulpaner. Frossar i dem framför allt så här års, de är livsnödvändiga. Och rosor.

2. Den vilda blomman plockar jag: I princip alla som årstiden erbjuder. Prakten i dikesrenen och på ängen är inte bara gratis, den är också svårslagen och helt underbar!

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten: Viol/pensé. Pelargon. Murklocka, som övervintrar gång på gång. Gerbera (som jag först haft inomhus, blommar snällt om på balkongen! Samma sak med Vårglöd!)

4. Den blomman minns jag speciellt för att ... Luktärten, kanske? Min mammas favorit. Hon sådde frön till egna plantor och de växte vid vår veranda. Och jag hade luktärt i min brudbukett.

5. Det ogräset gillar jag: Maskrosen. Så vacker! Kan också plockas och sättas i vas, även om den vissnar fort (men det gör inget, det finns ju massor av dem).  

6. Den blomman känner jag extra för: Måste bli vit fetknopp. Vi har något gemensamt.

Det blev ett tvärt kast mellan ämnena nu, förra veckan gällde det sport och då hängde följande bloggare på: HanneleMrsCalloway, Gerd, Margaretha, BPIngridNettanPaulaKinaHanna, Femfemman, Susjos NillaPockethexanProfessorDeutschMia  Anki KrakaCaritaJanerik, En vanlig man, Anna i Portugal.

Ha nu en trevlig Annandag Påsk innan vardagen knackar på igen! 

Copyright Klimakteriehäxan

54 kommentarer:

  1. mitt favoritämne igen:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/blommor-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag visste du att du skulle gilla detta ... ändå blev jag lite överraskad av dina svar!

      Radera
    2. Hannele9:45 fm

      osäker på din definition på ogräs... vitsippor??

      Radera
    3. Vitsippor kan aldrig vara ogräs, vet inte vad jag skrivit som får dig att tro det ...

      Radera
  2. Mina jättetråkiga svar https://eggetbok.blogspot.com/2024/04/selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser att Linné aldrig varit din idol ... men alla kan förstås inte älska blommor, även om jag har lite svårt att fatta att man kan undgå det!
      Jag har nog fått intresset medfött, min mamma var väldigt road.

      Radera
  3. Och här kom min blomstertid:
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/04/annandag-pask-selfie-1-april.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är med i samma förening x 2: Maskrosens vänner och Vitsippans fanklubb.

      Radera
  4. För min del får du gärna fortsätta länge, länge!
    Min selfie finns på plats nu: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/04/01/glad-mandag-307/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tagetes är inte min favorit:
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2006/09/varfr-tycker-jag-inte-om-tagetes.html
      men det var exvis en blomma min mamma älskade!

      Radera
  5. Tycker det är jättekul med dina Selfies! Den vita fetknoppen blev till ett gapskratt här! Kände också igen mig! 😆
    https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju gul fetknopp också ... men gulnat har jag inte, inte än i alla fall ... :-D
      Du kvitterade perfekt tycker jag, med en annan gul blomma ...
      Har svårt att fatta att inte ALLA köper tulpaner, oavbrutet!

      Radera
  6. Jag var med förra veckan, länkade men kom inte med i din uppräkning här. Den här veckan skippar jag. Ha en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ber 1000 ggr om ursäkt, missade din uppdatering. Nu är du inlagd i listan.

      Radera
  7. Så underbart med tulpaner! och pensé är min favorit. De håller länge.
    Vit fetknopp :-) Det fick jag googla, faktiskt ganska söta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trevligt med blommor som inte förtjänar namnet "blomman-för-dagen"! Och penseer brukar fortsätta blomma snällt bara man nyper bort de utblommade.

      Radera
  8. Då det är påskhelg i dag hann jag skriva ett inlägg redan på måndag :)
    https://debutsky.com/2024/04/01/manadsbilden-april-och-selfie-fragor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa dina svar - många favoriter återkommer i svaren. Vem kan motstå anblicken av ett hav av lupiner, jag bara undrar?

      Radera
  9. Nu kan du läsa om mina blomsterminnen på
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte bara minnen utan en åtminstone för mig jätteovanlig blomma!

      Radera
  10. https://femfemman.blogspot.com/2024/04/selfie-om-blommor.html
    Här kommer mina tankar om blommor. Intressanta tt du få vårglöd att blomma utomhus. Måste kolla. Har nästan alltid någon på en fönsterbräda. Förr blommade de om. det gör de sällan nu för tiden.
    Luktärtor. Tar frön från de gamla.Gäller bara att komma ihåg att så dem på våren.
    Haha! Vit fetknopp har vi inte, men gott om gul och rosa. Har alltid identifierat mej med dem. Hänger nog med sedan barndomen, då man fick det tillnamnet ibland. Och visst gäller det än idag. Tack för denna vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en äkta blomvän, inga tvivel om den saken! Jag är som du: har alltid en bukett på soff- eller köksbord (eller både-och).

      Radera
  11. Maskrosbuketter har jag inte haft i vas inomhus sen min dotter var liten. Då älskade jag dem. Mest för att dottern plockat dem, inte för att de var den blomma de är. Men jag kanske ska tänka lite mer som Carl Anton. :-)

    Hoppas du haft en fin påsk.

    Här är min lista: http://smilebloggar.blogspot.com/2024/04/selfie-om-blommor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskrosor i ett litet brunt krus står på köksbordet dag ut och dag in när det är dags för dem att blomma. Så himla fina! Om murgröna är ett ogräs, så gillar jag även den sorten! Det är klart att buketter man får av barn uppskattas inte precis för blomstren utan för tanken.

      Radera
    2. Anonym7:55 fm

      Nu har du nästan övertygat mig att maskrosor är fina i bukett! 😁 Tror minsann jag får ge mig ut på loppisrunda först, och leta upp ett brunt krus. Jag ser kombon framför mig. 💛🤎

      Radera
    3. I det här inlägget finns i a f en bild på min bruna lilla kruka med maskrosor - kunde vara ett bättre foto men du får den broderade duken "på köpet" s a s.

      Radera
  12. blommor är roligt. och fint.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/04/selfie-v-14-2024-blommor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du påminner om förgätmigej, en sån fin liten blomma! Och lupiner är kanske dess motsats, stor och pampig - men fin.

      Radera
  13. Kul med blommor, men jag är dålig på namnen på dem!
    https://susjos.blogspot.com/2024/04/selfie-mandag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade herbarium, frivilligt!, när jag gick i skolan och är alltsedan dess riktigt duktig på blommor och deras namn. Fast så himla användbara kunskaper är det ju inte ...

      Radera
  14. Idag var jag mer på alerten. https://paulaz.se/selfie-med-ord-blommor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du lyfte fram det vackra ordet "kärleksrosor" - fick mig att minnas en väldigt speciell bukett ...

      Radera
  15. Japp, din Selfie slår alla rekord. Såååå bra! För det temat är roligt och givande. Så skoj att läsa andras svar:-) Stort tack att du håller i Selfie i många år framöver - hoppas jag:-)
    Det är många blommor du nämner som jag inte ens vet hur de ser ut. Men maskrosen vet jag hur den ser ut, och vi gillar den vilda blomman båda två:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskros och lupin - jajamensan, vi gillar!!!

      Radera
  16. Me again: Glömde ju lägga upp min länk, här kommer den!
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/04/glad-mandag-med-selfie-blommor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den missen var ju lätt åtgärdad.

      Radera
  17. God kväll! Trots att jag inte längre bloggar och inte kommer att göra det heller. Ja, förutom ett avskedsinlägg, så har jag ett 10-tal bloggar som jag gärna följer. Och dina "Selfisar" var jag ju med på förra omgången. Nu funderar jag för egen del och tittar med nöje in hos mina gamla bloggvänner.
    Lul som vanligt att läsa dina svar och visst känner jag igen mig i flera av dem-
    Gullviva, liljekonvalj och blåklint är några av de blommor som jag gärna plockat och som betyder mycket för mig på olika sätt.
    Och tulpaner har jag gärna nu i stora fång hemma.
    Ha det gott och önskar dig en bra start på den nya veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gullviva och blåklint är verkligen jättefina, men i Barndomslandet var ingen av dem särskilt vanliga, så jag tenderar att glömma bort dem! Besökte Birka en gång i rätt tid, helt betagande gullvivebackar fanns där!

      Radera
  18. Såg att min inledning på kommentaren blev knasig. En mening föll bort. Trots att jag inte längre bloggar så finns det bloggar som jag gärna följer. Alltid kul att titta in hos dig.
    Bra gjort att hålla reda på alla som är med. För egen del tycker jag det är roligt att fundera över frågorna även om jag inte skriver för egen del men visst svarar jag på en del av dem i mina svar till andra där jag kommenterar. Känns naturligt att göra det. Och ett härligt tema är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppskattning - likväl hade jag missat en deltagare denna vecka, även om jag åtgärdade det i efterhand.
      Blommor är ett härligt tema, jag såg visserligen att tisdagstemat också var blommigt, men tyckte inte det blev nån krock som var besvärlig - jag ligger ju lågt med böcker i SELFIEs.

      Radera
  19. Här kommer mitt inlägg, en dag för sent.

    https://hannaskrypin.se/selfie-14-blommor-och-april-april/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknar in dig som ännu en glad medlem i sällskapet Maskrosens vänner!!!
      Och du är inte alls en dag för sen, man kan ta hela veckan på sig och leverera sin SELFIE när det passar bäst.

      Radera
  20. Pelargonen skulle man kanske damma av och inhandla i år. Den har dessvärre fallit i glömska hos mig, har för mig att det var en småblommig variant som blev årets pelargon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du hittar nån dammig så ... äsch, det är trevligt med pelargoner och de finns i så många härliga färger! Har dock ingen koll på hur "årets" ser ut men den är säkert fin!

      Radera
  21. https://sainioventil.blogspot.com/?m=1&fbclid=PAAaZmX3vtMzus0dKOa3Gl4EYWHlZ1HzRreyFFglqlNUhmJHtyXyB_nsGtSGY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syns tydligt att du gillar blommor, många blommor, olika blommor! Visst är det härligt!

      Radera
  22. Se där ja...luktärtan har vi gemensamt, tulpaner köper bästa makan i tid å otid, tycker själv det är en riktigt ful blomma....
    "Fetknopp" har jag aldrig hört talas om, men att du har nåt gemensamt med den...hihibhi :)
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/04/blommor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj skulle en tulpan kunna vara ful??? Jag tittar förundrar på min bukett med dubbla (påsk)gula och fattar förstås ingenting ... men vilken tur ändå att vi får tycka olika! Att du köper rosor åt frun ger många stilpoäng, ska du veta!

      Radera
  23. Lite sent påtänkt kanske, men nu är jag med den här veckan också.
    https://ingrids.home.blog/2024/04/03/snosmocka-en-selfie-om-blommor/
    Ha en fin fortsättning på påskveckan!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande gott om tid för en SELFIE! Hoppas vi får se några blåsippor snart!

      Radera
  24. Vilka trevliga frågor, jag hänger gärna på!
    Hälsningar Gunilla
    https://rosorochruiner.blogspot.com/2024/04/en-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla, så trevligt att du hittat hit! Räknar in dig i kretsen "lupinernas vänner" ... ja, vi har flera gemensamma favoriter, helt klart. Letade efter vitsippor i dag men det verkar vara väldigt mycket för tidigt.

      Radera
  25. Här kommer så äntligen mina svar:
    https://kraka.moah.se/2024/04/03/selfie-blommor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser din SELFIE och får, trots rejäl förkylning, doften av blommande syrener i näsan ... det var ju värt att vänta på! :-D

      Radera