fredag, mars 29, 2024

När man får oväntat besök ...

Visst minns ni den gamla kaffereklamen med "När du får oväntat besök" som nån sorts rubrik? Meningen var väl att man alltid kan erbjuda en kopp, av märket Gevalia, oavsett förhållandena. Lite så har kanske Elisa Matilda tänkt när hon formulerat sina fem fredagsfrågor denna långfredag:

  1. En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren? Fem minuter, för att kolla att jag är rimligt påklädd. Resten får besökaren ta som det är.
  2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du? Om det är en handske eller något liknande tar jag upp den och lägger den på ett mer synligt och mindre smutsigt ställe. Om det är något dyrbart ska det till polisens hittegods.
  3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du? Om jag inte svimmar säger jag "hej" och sedan ett snabbt "hej då" och rusar ut.
  4. Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja in något till förbipasserande. Vad gör du? Jag tackar nej, förhoppningsvis på ett hyfsat sätt.
  5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du? Tar väldigt lite men äter. Förhoppningsvis serveras annat samtidigt som jag både gillar och blir mätt på.
Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. Jag är bortbjuden på middag ikväll. Jag hoppas och tror att det kommer att vara ätbart ;)

    SvaraRadera
  2. oftast är det de vuxna barnen som ringer på, då kan jag öppna i pyjamas.
    Jag försöker vara vänlig mot unga försäljare, kanske deras första jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man vet vem som kommer minskar problemet definitivt!

      Radera
  3. Det där med maten är knepigt, speciellt när man får det upplagt på tallrik. Jag äter allting, men orkar sällan äta upp en generös portion. Det kan bli lite pinsamt att försöka förklara utan att värden/värdinnan blir stött.
    Ha en glad påsk!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut bäst att få servera sig själv, så kan man både välja vad man vill ta och hur mycket.

      Radera
  4. Känns som vi i stort sett svarat samma på alla frågorna, men det kanske inte är så konstigt egentligen. Ja förutom scenen, jag bara kör 😉 Kanske inte så länge men va fan, man lever bara en gång…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag kunde sjunga skulle jag stå kvar på scenen och hoppas att publiken skulle njuta ... men men ... :-D

      Radera
  5. Vi har liknande svar, men jag trodde du var van att uppträda inför folk. Varför vet jag inte! Kanske en liten dikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sköta mig inför publik, men inte helt oförberedd och helst inte heller inför en publik jag ör personligt bekant med ... Men iofs har du lite rätt jag skulle väl alltid kunna deklamera en stump Fröding????

      Radera
  6. Så otroligt väluppfostrad du verkar - äta sånt man inte kan eller vill äta där går gränsen för mig!
    GLAD PÅSK-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror väl lite på vem som bjuder på käket ... men mina vänner skulle aldrig försöka servera mig vare sig blodpudding eller surkål!

      Radera
  7. Idag är våra svar ganska lika. Ettan och tvåan är identiska. På trean svarade jag "Oj då, vilket är ungefär samma sak som att säga "hej då";-)
    Är också uppfostrad att äta upp det som finns på tallriken, men med åldern har jag blivit mera kräsen eller kanske mera ärlig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker också att den där publiken man hamnat inför skulle inte bli speciellt besviken om jag bara drog - för vad hade de kunnat vänta sig`:-D

      Radera
  8. Väldigt lika svar känner jag. mina svar kommer imorgon. Önskar dig en skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du njuter av påsken på ditt håll!

      Radera
  9. Men nu blev jag lite besviken, jag trodde du skulle klara dig galant där på scenen och utbrista i en aria eller nåt, hihi. Inte kul om man vet att man verkligen inte gillar det som ligger på tallriken, usch, tänker tillbaka på barndomens små strömmingsfileer på tallriken som var fulla av ben, urk...
    God fortsättning på påsken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arior är verkligen inget för mig, vare sig som utövare eller publik ... ska jag stå inför publik så ska jag vara förberedd! Numera skulle jag ändå bli lite nervös.

      Radera
  10. inte så svårt att svara idag. en kan ju alltid se vad försäljarna erbjuder. sedan kan en säga nej tack och gå vidare. äta mat en inte gillar kan vara problematiskt. men om en får ta själv kan en ju lägga sallad över en liten klick av det en inte vill ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka synd om dem som säljer Situation Stockholm. Köpte ofta tidningen förr, men inte ställer jag mig och swishar på trottoaren! Så det blir nej tack till dem också.

      Radera
  11. En kaffe att bjuda på är väl obligatoriskt antar jag, det eller te.
    Gott vilket man än väljer. 😀
    Brukar väl stå över det jag inte är så förtjust i, oftast finns det ju annat man kan fokusera på.

    Ha en fin avslutning av långfredagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du njuter av påskhelgen på ditt håll - och att ingen bjuder dig på käk du avskyr ...

      Radera
  12. Kul att läsa dina svar och mina hade nog blivit liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tittar in. Påskdagen börjar i grått men vi hoppas väl på lite sol över Årstaviken innan helgen är över eller hur?

      Radera
  13. Alltid kul att läsa andras svar! När du får oväntat besök...jag vill ha en kvart på mej i alla fall ;-) har ganska ostädat alltså, men tur man kan stänga dörrar!
    Äter ju det mesta, förutom en del desserter...man får ta en liten bit bara.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, desserter har jag tyvärr jättesvårt att tacka nej till ... vore nyttigt!
      Får man en kvart på sig hinner man svepa undan lite i lägenheten, så det är definitivt välkommet!

      Radera
  14. Den kopplingen gjorde jag inte, men så kanske det var. Vem glömmer "när du får oväntat besök"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste dock bekänna att jag ganska sällan (aldrig?) köper Gevalia, om det inte råkar säljas till extremt extrapris. Välkommen hit förresten, tror inte jag "känner" dig?

      Radera
    2. Klickade in mig hos dig men ser inte om/att man kan kommentera???

      Radera