söndag, januari 06, 2019

En tydlig skylt om nyttig mat

Beslut om sundare matvanor på det nya året, någon?
Låt mig i så fall säga några vänliga ord om paprika: den är kalorisnål men rik på c-vitamin, mest finns i de röda. Dess färg piggar upp i salladen, i grytan, på tallriken. Paprikan kan användas tillsammans med det mesta: ost, kött, fisk. Glömmer aldrig ett besök för mycket länge sedan i Budapest. På absolut varenda restaurang serverades, varenda dag, kyckling i paprikasås. Ungern är ett riktigt paprikaland!

Gröna, röda, gula och orange paprikafrukter finns det ofta. Jag har fått lära mig att alla paprikor börjar sitt liv som gröna. Så är det också den varianten som smakar minst. Men den man oftast får fylld (av färs exempelvis, en annan paradrätt för paprikans vänner). Det kan ju också hänga ihop med att den gröna brukar vara billigast.

Allt detta poppade upp i min skalle när jag såg serveringen i Göteborg, den vars trevliga skylt jag var "tvungen" att föreviga.
Det är ju skyltsöndag en gång i veckan, med hemvist hos BP. Och denna gång fick det bli i paprikans tecken! Allt för ett grönare liv. Som också kan gå i gult, orange och rött.

Copyright Klimakteriehäxan 

14 kommentarer:

  1. ... och några färger till! Jag har odlat en paprika som heter 'Chocolate' och ja, den var brun i färgen. God också. I Serbien odlar de ofta en som är nästan vit, ljust ljust gul-grön. Den brukar de ofta grilla, lägga in. Supergott!

    Här i Spanien är det vanligt med den som de kallar för italiensk paprika eller pimiento para freír. Långsmal och spetsig, grön, krispig. Väldigt god.

    Det var en himla fin skylt du hittat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vit och brunaktig har jag sett också, men de är inte vanliga här tror jag.

      Radera
  2. Jag tror inte att paprikan slog igenom förrän på 60-talet. Hade en klasskamrat som brukade ha med sig en paprika till skolan (vi serverades inte mat i vår skola), den åt han rakt av, som ett äpple - vilket ingen av oss hade sett tidigare.
    Minns förresten ett barn som plockade till sig en halv paprika från hotellets gående bord (nu talar jag om 50-talet) varpå hotellföreståndaren, hämtade tillbaka den från ungens tallrik. Hon talade om att det var dekoration, och att barnet inte skulle gilla den!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tänk att ta tillbaka garneringen ... den restaurangen hade service minsann! Mitt första minne av paprika är nog en köttfärsfylld tror jag. Minns inte när, men rätt länge sen nu.

      Radera
  3. En slående skylt. Det matstället glömmer man inte i första taget. Jag försökte se om de har paprika i sin disk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De MÅSTE ju servera paprika, i nån form!!!

      Radera
  4. Vilken rolig och färgglad skylt! Jätteroligt att du tänkte på Skyltsöndag i Göteborg och fotade av den. Man blir ju riktigt glad när man ser skylten:-)

    Visst är paprika gott. Har nog testat de flesta färger (dock inte Emmas bruna), storlekar och färger. Kan också konstatera att paprika i Sydeuropa verkligen smakar nåt, vilken den inte gör i Sverige.
    Tusen tack för en färgglad skylt med trevlig text. Stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyltsöndag alltid i mitt hjärta, du vet ... eller åtminstone nånstans i bakhuvudet!

      Radera
  5. En glad och pigg skylt, hade varit ännu bättre om man hållit den i paprikafärgerna grön, gul och röd. För visst finns det inte turkosa paprikor...
    Min dotter är allergisk mot paprika, både rå, kokt, stekt och i pulverform! Själv gillar jag rå paprika bäst, ost med paprika på en morgonfralla är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också att färgvalet kunde ha varit mera exakt! Alltid synd om folk som är allergiska mot det där man själv störtgillar.

      Radera
  6. Mums för paprika och färgglada skyltar!
    Den röda är godast tycker jag. Är förvånad att min yngsta son inte alls gillar paprika, hoppas han kan lära sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har flera vänner som vägrar paprika. Verkar inte gå att omvända dem!

      Radera
  7. köttfärsfyllda paprikor tackar jag inte nej till ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är ju jättegott! Fast jag gör det nästan aldrig.

      Radera