tisdag, november 12, 2019

Smakprov på Europa

När temat för tisdagstrion denna vecka är EUROPA RUNT  försöker jag vara lite originell och undviker de anglosachsiska författarna och deras verk.

Så med hälsning till Ugglan & boken och alla er andra tänkte jag peka på smakprov från ett Europa som inte talar engelska:

José Saramago, portugisen som debuterade vid väldigt mogen ålder (60) och likväl hann ta hem ett Nobelpris. Läs "Alla namnen", den gillade jag!

Peter Høeg är dansk och kommer ut med sina romaner med stora mellanrum, den senaste ("Genom dina ögon") publicerades nyss. Den av hans jag gillat bäst är "Kvinnan och apan".

Och så då polska Olga Tokarczuk som om en knapp månad tar emot sitt Nobelpris. Jag har hört "Styr din plog över de dödas ben" (märkligaste boktiteln på länge!) som radioföljetong och det är en originell historia, lite Torgny Lindgrensk, tycker jag. Tyvärr ingen kanonöversättning och inläsningen ger jag inte heller högsta betyg, men lyssningen har funkat bra på promenader och bussturer. Har inte hört särskilt många historier skrivna av polacker tidigare, vad jag kan minnas.

Därmed kom vi förvisso inte Europa runt. Det dräller av skickliga författare i fler länder, ta bara Norge! Men de får väl komma med på någon annan karta över litterära smakprov.
Kompletterar med en annorlunda "bokhylla" i alla fall, en svensk!

"Bokskåp" av Lars Malm, vars verk ställs ut just nu hos
Konsthantverkarna på Götgatan i Stockholm. 
Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. Peter Hoeg läste jag allt av ett tag, men jag har kommit av mig på senare år. Borde nog ta och läsa något nytt av honom - annars är De kanske lämpade min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer verkligen inte ut särskilt ofta! "De kanske lämpade" har jag inte läst. Hans nya har fått ganska nådiga recensioner tror jag.

      Radera
  2. Det finns så mycket litteratur vars originalspråk varken är svenska eller engelska. Den förtjänar att lyftas fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut - inte minst de i våra nordiska grannländer.

      Radera
  3. Svar
    1. du läste väl Saramago på originalspråk?

      Radera
    2. Nej så långt räcker verkligen inte min ytterst knackiga portugisiska! Kan bara ta mig fram i nödfall, om ingen annan kan ...

      Radera
  4. Fin bokhylla den vill jag ha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den både fin och kul! Det fanns flera varianter!

      Radera
  5. Det är svårt att komma runt Europa på bara tre böcker. Jag försökte också.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Har inte läst någon av författarna du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olga T hade jag nog aldrig hamnat på om inte hon fått Nobel-priset. Möjligen var det samma sak med Saramago, minns inte riktigt.

      Radera
  7. Det var en bra trio. Saramago tror jag inte jag har läst något av. Bra att bli påmind. Och Peter Höeg ja. Det var länge sedan jag läste honom men det jag läste då var bra. Av Olga Tokarczuk har jag lyckats läsa Daghus, natthus och det ska bli mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har flera olästa Saramago stående, borde verkligen ta tag i dem. Nyfiken på Hoegs nya är jag också.

      Radera
  8. Tokarczuk är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir ju det. Fast österrikaren tror jag inte jag ger mig på.

      Radera
  9. Olga kan jag tänka mig att läsa något av. Peter Hoeg har jag länge funderat på att läsa något av, men inte kommit längre än så....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har en del väldigt finurliga vändningar, men det tar nog ett tag innan jag läser ännu en.

      Radera
  10. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Vilket läckert konstverk! Antar att det är gångjärn en ser och att det är ett "riktigt" skåp?
    Jag har faktiskt inte läst vare sig Saramago eller Hoeg, men Olga ska jag ge mig på. Har just Styr din plog... nedladdad som podd. Får se vad jag tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tordes inte försöka öppna, men nog är ryggarna en "dörr"! Poddversion - inte radioföljetongen, då? Har nån kanske satsat på en bättre inläsare?

      Radera
  12. Böckerna och författarna med undantag för Olga Tokarczuk säger mig ingenting. MEN att gå in på Lars Malms hemsida får mig att dregla. Bokhyllan är ju så otroligt läcker liksom många av verken han visar på sin webbplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra med en och annan liten länk!

      Radera
  13. lyssnade på Styr din plog över de dödas ben när den gick som radioföljetong. Saramago står på läslistan, men Peter Høeg är jag inte så förtjust i

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den repriserades nu med start dagen efter att priset tillkännagavs. Jag trodde först att man på radion hade kläm på vem som skulle få priset ... "Smillas känsla för snö" av Hoeg har många berömt, jag var inte så förtjust. Men "Kvinnan och apan", ja!

      Radera
  14. Jag har försökt att läsa Saramago några gånger, men det bara går inte. Tokarczuk ska jag lyssna på vad det lider. Har bara läst Smilla av Høeg, kanske borde testa något mer.

    SvaraRadera
  15. Inte läst något av dessa författare, men det går säkert att åtgärda. :)

    SvaraRadera