onsdag, januari 15, 2020

En värmländsk jätte

Låt mig presentera en jätte, en originell profil du (nästan garanterat) inte tidigare hört talas om!

Detta är ”Jätten i Jömberget”. Han är en värmländsk figur, oklart om någon som helst sann historia finns bakom namnet. Men enligt sägnen bodde han "söder om Sörtjärn på Stubberudsklätten" och han hade ihop det med ”Klättekärringa”. Kanske en riktigt lyckad och lycklig duo? Man kan hoppas på det!

Bengt Silfverstrand från Torsby designade bildväven till Stavnäsutställningen 1968 och "gubben" vävdes i ganska många år av Klässbols vid det här laget välkända (och just i år 100-årsjubilerande)  linneväveri.  Produktionen upphörde så småningom, men väveriets nuvarande chef Dick Johansson försäkrar att "Jätten" varit riktigt populär och att den finns i många svenska och utländska hem.

I mitt finns den, uppenbarligen. Den är i ungefär en A4:s storlek. Visst pryder den sin plats! Men varför det slår gnistor runt hans händer skulle jag gärna vilja veta. Och lite mer av historien vore också kul att känna till. Fast ibland räcker inte ens Google till ... 

Ändå är det trevligt och viktigt att konstatera att svensk textilkonst finns. Viktigt också att vi plockar fram den ibland, för den är värd att bli ihågkommen.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. ser ut som en finsk jätte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns många finnar i Värmland!

      Radera
    2. jag vet, många finska ortsnamn

      Radera
    3. Inklusive mitt förnamn!

      Radera
  2. Du har så rätt. Det finns ingenting om jätten på Google. Inte mycket om Stubberudsklätten heller, men jag lärde mig i alla fall att den ligger i Arvika och att det är 1,5 km till toppen Klässbol. Så väveriet har samma namn som toppen. Ja, det lärde jag mig också.
    Att jätten finns hos dig förstår jag, för du har jag ditt barndomshem i Värmland om jag förstått det rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här fick du helt enkelt alla rätt!

      Radera